IKLAN NUFFNANG

Friday, October 3, 2014

Tetap Kau Yang Satu bab 33

Bab 33

Ifran duduk kembali diatas sofa sambil melepaskan keluhan kecil. Langsung televisyen yang terpasang tidak berjaya menarik minat hatinya. Pemikirannya kini lebih tertumpu pada bait-bait jawapan yang diterima daripada Umairah seketika tadi.
‘apa yang aku harapkan sebenarnya? Aku harap dia marah kerana cemburu ke?’ soal Ifran didalam hati kecilnya. Jawapan yang diperolehi daripada Umairah sebentar tadi sedikit sebanyak membuatkan jiwanya terkilan. Dia kecewa!
‘sudahlah Ifran... kau tak payahlah nak taruh harapan sangat dengan Mai tu. dia dah sah-sah tak cintakan kau. dia kahwin dengan kau pun kerana Atikah. tak payahlah berangan nak dengar ayat I Love You dari mulut dia tu.’ hasut satu suara dalam pelipat hatinya. Ifran mengangguk-anggukkan kepalanya. Setuju seratus peratus dengan pendapat bernas dalam jiwanya itu.
‘yang kau berharap sangat nak dengar ayat keramat macam tu dari mulut dia apasal? Kau pun cintakan dia ke?’ sergah suara lain pula. Ifran menggeleng-gelengkan kepalanya. Yang ini dia tidak setuju. Bukankah sudah lama dia kuburkan perasaannya pada Umairah? Bukankah cintanya kini hanya pada Atikah?
‘tak payah nak geleng-gelengkan kepala sangatlah. Kalau dah cinta tu mengaku je la. Jangan nak ego sangat, nanti melepas macam dulu-dulu baru kau tahu. Alang-alang dia tu isteri kau, apa kata kau pikat balik hati dia. Jadikan dia isteri kau yang sebenar. Bukan isteri atas kertas jer.’
‘Hoi... pandai-pandai jer kau ajar Ifran pikat bini dia tu... dah tu Atikah nak baling dekat mana? Dalam tong sampah?’ dua suara hati bergaduh sesama sendiri buat perasaan Ifran kian gelisah. Entah mana satu yang dia perlu ikut.
‘Atikah tu kisah lama la bro... buat apa dikenang kisah lama yang dah jadi sejarah tu.’
‘lama tak lama yang pasti diorang berpisah pasal Umairah! Dalam hal ni Umairah yang bersalah.’ Bentak satu suara lagi. Cuba melawan pendapat bernas suara yang lain. Ifran pegang kepalanya yang terasa berdenyut-denyut. Boleh putus wayar otaknya kalau memikirkan perihal Umairah. Ahh... ada baiknya mengadap kerja daripada melayan perasaannnya berbicara. Ada juga manfaatnya!



Setelah hampir 4 bulan menetap di Seremban bersama suaminya, baru hari ini Umairah sempat meluangkan masa dengan teman rapatnya semasa di Universiti dahulu. Wajah Zizie yang kelihatan semakin cantik berseri itu dipandang dengan senyuman memekar dibibir. Gadis itu kelihatan sedang tersengih mesra kepadanya.
“ Assalamualaikum... kau apa khabar Mai. Sihat?” soal Zizie setelah selesai bersalam-salaman dengan Umairah. Wajah temannya yang kelihatan makin berisi itu dipandang lama.
“ Alhamdullilah... kau Zizie sihat? Lama dah kita jumpa. Rindu benar aku dekat kau.” Balas Umairah berbasa basi. Minuman yang sudah siap dipesan oleh Zizie disedut untuk melegakan dahaga.
“aku sihat Mai... kau tu la dah lama menetap dekat Seremban baru hari ni datang cari aku. Kau sekarang tinggal dengan If ke?” soal Zizie sedikit sebanyak mahu mengorek rahsia. Teringin juga dia mendengar kisah perkahwinan sahabatnya yang sorang ini. kalau tidak silap, semasa mereka masih belajar dahulu ikatan perkahwinan Umairah dah Ifran hampir terlerai. Tetapi untuk masa sekarang dia tidak tahu pula bagaimana, apa yang dia tahu Umairah sudah pun tinggal bersama suaminya hampir 4 bulan lamanya. Bukankah itu petanda bahawa hubungan antara Ifran dan Umairah sudah pulih sepenuhnya?
“ a’ah... aku tinggal dengan dia sekarang.” Akur Umairah perlahan. Dari reaksi wajah Zizie, Umairah yakin gadis itu cukup tertanya-tanya tentang situasi rumahtangganya yang terkini.
“ kau dengan dia dah okey ke? Dah boleh terima antara satu sama lain?” Umairah diam sejenak mendengar persoalan daripada Zizie, berbolak-balik dalam hatinya memikirkan jawapan yang sesuai untuk temannya ini. perlukah dia cerita semuanya kepada Zizie tentang keadaan rumah tangganya? Umairah merengus perlahan, dia sedar kadangkala teman baik amat diperlukan untuk menghilangkan rasa resah gelisah dalam sanubarinya.
“hai mengeluh panjang macam ni... tak okey lagilah tu agaknya korang berdua ni.” Zizie buat serkap jarang apabila melihat rona wajah berserabut Umairah. Dari air muka wanita itu dia dapat membaca bahawa hubungan Umairah dan Ifran belum pulih sepenuhnya.
“entahlah Zie... aku pun dah tak faham apa yang berlaku dalam rumah tangga aku sekarang. Nak kata bahagia, memang tak la. If masih lagi sayangkan Tikah dan aku rasa diorang masih lagi bersama. Nak kata menderita pun tak jugak... kami dah boleh berbual dan bercakap dengan baik sekarang. Jarang dah gaduh-gaduh macam mula-mula kahwin dulu.” Jelas Umairah akhirnya. Dia berkeputusan untuk menceritakan kepada Zizie masalah rumahtangganya ini memandangkan dengan cara ini sahaja mampu menghilangkan sedikit tekanan perasaan yang dihadapi saat ini. kalau ikutkan hatinya, dia nak sangat bercerai dengan Ifran meski pun cintanya ada pada lelaki itu, namun dia tidak boleh buat begitu. Dia sudah berjanji dengan diri sendiri untuk menyerahkan hal cerai itu kepada Ifran. Dia mahu Ifran membalas dendam sepuasnya terhadap dirinya atas kesalahan yang sudah dilakukan pada bekas kawan baiknya itu. sekurang-kurangnya, dengan cara itu hilang sedikit rasa bersalah yang menjerut dilehernya selama ini.
“ pulak dah... jadi korang dah boleh berkawan balik macam dululah? Dah alang-alang berbaik tu kenapa korang tak selamatkan sekali perkahwinan korang berdua? Sampai bila nak hidup macam orang asing sedangkan korang dah boleh terima antara satu sama lain?” Luah Zizie kurang mengerti. Kadang-kadang pelik juga dia melihat hubungan Ifran dan Umairah, konon tidak cinta antara satu sama lain namun tetap berjaya menjaga perkahwinan mereka hampir 2 tahun lamanya. Orang lain yang berkahwin atas dasar cinta pon boleh bercerai dalam tempoh tiga bulan perkahwinan tapi lain pulak ceritanya Ifran dan Umairah. Entah apa yang mereka mencari dalam perkahwinan pun Zizie tidak mengerti, apa yang pasti dia tahu Umairah berkahwin dengan Ifran atas alasan tertentu dan bukanlah kerana cinta.
“ tak mudah nak buat semua tu Zie... Ifran masih sayangkan Tikah dan hubungan diorang masih utuh macam dulu. Macam mana aku nak selamat perkahwinan kami kalau hati dia pon tak ada pada aku? Actually aku dan dia ni memang tak akan lama. Aku hanya tunggu dia ceraikan aku, itu jer.” Jelas Umairah agar Zizie lebih mengerti masalah rumah tangganya saat ini. namun jauh disudut hatinya cukup perit memikirkan dirinya bakal diceraikan oleh Ifran tak lama lagi. dia sayangkan Ifran, memang perasaan itu sudah tidak boleh disangkal lagi. Zizie mengeluh kecil, tergeleng-geleng kepalanya mengenangkan nasib Umairah. Namun salah Umairah juga yang sanggup pertaruhkan kebahagian sendiri demi niat tertentu. Dia harap sangat dengan apa yang sudah terjadi saat ini mampu memberi pengajaran yang baik buat temannya ini.
“ maafkan aku Mai kalau soalan aku ni mungkin akan buat kau kecil hati... tapi aku nak tanya jugak. Sebenarnya, kenapa kau tergamak pisahkan Tikah dan Ifran dan akhirnya berkahwin dengan Ifran sedangkan kau tak cintakan dia. Ifran pulak cintakan Tikah. Apa yang kau nak buat sebenarnya dengan perkahwinan korang ni?” setelah berdiam untuk beberapa detik, Zizie kemudiannya mengeluarkan persoalan yang sudah lama berlegar dimindanya. Dari dulu hingga sekarang dia belum temui jawapan bagi segala tindakan drastik Umairah kira-kira 2 tahun yang lalu. Seingatnya dulu, Umairah adalah kawan baik kepada Ifran dan Atikah dan dia sangat tidak sangka Umairah sanggup menikam kawan baiknya sendiri. Tetapi dia yakin, semua ini bersebab. Umairah yang dikenali bukan orang yang suka menyakiti hati orang lain. Pasti segala perbuatan wanita itu ada tujuannya. Umairah pandang wajah Zizie yang penuh tanda tanya lama. Sedikit sebanyak persoalan Zizie membuatkan dia teringatkan kenangan lalu, kenangan yang membuatkan dia bertekad untuk sakitkan hati Atikah!
“ kau tahukan hubungan sebenar antara aku dan Tikah?” soal Umairah sebagai jawapan kepada pertanyaan daripada Zizie. Wajah Zizie yang kelihatan berkerut itu mengangguk kepala laju.
“ yup! Dia kakak tiri kau kan... adakah kau buat semua ni sebab dia kakak tiri kau? Kau nak sakitkan hati dia sebab masuk dalam keluarga kau? Macam tu?” bertubi-tubi soalan muncul daripada mulut Zizie. Semua ini andaian yang sudah lama dibuat sebelum ini. namun dia yakin, mustahil dengan hanya alasan kecil sebegitu membuatkan Umairah tekad merampas Ifran daripada Atikah. apa salah yang Atikah sudah lakukan dengan menjadi kakak tiri Umairah? Umairah angguk kepala perlahan. Mengiakan segala tekaan rambang Zizie.
“ Mai... kenapa kau mesti sakitkan hati Tikah sedangkan apa yang berlaku bukan salah dia? Yang kahwin dengan ayah kau ialah mak Atikah. yang merampas abah kau dari ibu kau adalah mak Atikah. bukan Atikah! kenapa kau mesti kenakan Tikah sedangkan dia langsung tak buat salah apa-apa pada kau?”
“ Zie... semua tu tak semudah yang kau cakap... memanglah semua tu kerja mak tiri aku tapi siapa yang menyokong perbuatan dia? Tikah kan? Kau tahu tak apa yang terjadi pada ibu aku bila dapat tahu ayah aku nak kahwin lain? Ibu aku jatuh sakit, demam sampai berminggu-minggu sebab kecewa dengan ayah aku. Aku pernah nampak ibu aku menangis masa berdoa dimalam perkahwinan ayah aku. Bertapa sakitnya hati aku tengok ibu aku dibuat macam tu oleh ayah aku dan Tikah sekeluarga. Tapi diorang tenang siap bergembira lagi. langsung tak sensitif apa yang berlaku atas ibu aku. Diorang langsung tak minta maaf dengan apa yang berlaku. Apa yang diorang fikir kebahagian keluarga diorang jer. Perasaan ibu aku langsung diorang tak ambil peduli. Bukan tu jer... ayah aku, lepas kahwin dengan mak tiri aku tak habis-habis manjakan Tikah. Semua yang Tikah buat betul, semua yang Tikah cakap betul, apa yang Tikah nak dibagi tanpa pertikaian apa-apa. Siap selalu banding-bandingkan aku dengan Tikah lagi, kononnya Tikah bagus aku ni tak berapa nak bagus. Kau ingat senang ke aku nak terima semua tu. Padahal ayah tu ayah kandung aku, tapi selalu lebih-lebihkan Tikah daripada aku. Sampaikan satu kejadian tu aku dan Tikah keluar pergi kedai naik motor dan berlaku kemalangan kecil. Kau tahu apa yang berlaku lepas tu? Ayah marah-marah aku, tengking-tengking aku sebab memandai bawa Tikah keluar sampai anak tiri kesayangan dia tu luka-luka. Padahal masa tu aku yang paling teruk cedera. Ayah tak tanya langsung aku okey ke tidak luka aku, nak harap tolong bersihkan luka aku jauh sekali. Kalau bukan kerana anak tirinya kesayangannya yang merengek ajak aku keluar memang tak la aku bawak motor tu. Tikah tu pulak tak ada pon nak cakap dekat ayah aku yang dia paksa aku bawa motor tu, bila ayah aku mengamuk dia diam jer, macam semua tu betul-betul salah aku. Aku sedih, aku kecewa sangat... selepas Tikah masuk keluarga aku, keluarga aku dah tak bahagia macam dulu dah. Kasih sayang ayah dah berkurang pada kami. Ayah selalu lebihkan keluarga Tikah. Tak adil! Kau boleh bayang tak perasaan aku masa tu macam mana?” luah Umairah panjang lebar. Air matanya laju membasahi pipi mengenangkan kenangan pahit yang dilalui hampir 3 tahun yang lalu. Selama ini dia tidak pernah cerita kepada sesiapa pon memori yang menyakitkan hati itu. namun kali ini dia sudah tidak dapat bertahan lagi, dia perlukan peneman untuk luahkan segala rasa perit dan geram yang merantai hatinya. Mengingatkan semua tragedi itu buat perasaan benci dan dendamnya semakin melimpah ruah terhadap Atikah. Semuanya salah Atikah! dia dan maknya memang dasar perampas. Tak cukup Atikah rampas Ifran darinya suatu ketika dahulu, kini emaknya pula rampas ayahnya dari ibu. Bukan itu sahaja, Atikah juga berjaya merampas kasih sayang ayahnya darinya. Manalah dia tak sakit hati. Zizie gamam sejenak mendengar cerita yang dibawa oleh Umairah. Terdetik rasa simpati pada Umairah dengan apa yang menimpa wanita itu. perlahan-lahan Zizie menggosok lembut belakang badan temannya untuk memujuk hati wanita itu. sungguh dia tidak sangka selama ini banyak yang ditanggung oleh Umairah tanpa pengetahuan orang lain.
“ sabar Mai... mungkin ayah kau tak terniat pun nak layan kau, mak kau macam tu. Iyer la manusia, kadang-kadang terlepas pandang banyak perkara. Tapi kau patut sedar, semua yang berlaku tu bukan salah Tikah. Dia tak minta pon untuk buat semua tu pada kau. Aku yakin, dia pon mesti rasa bersalah dengan apa yang menimpa kau. Kau dah berkawan lama dengan Tikah, mesti kau lebih arif tentang sikap dia daripada aku.” Pujuk Zizie lembut. Dia tahu bercakap lebih mudah berbanding melaluinya namun dia percaya semua yang berlaku mungkin hanya kerana salah faham.
“ entah la Zie... aku tak tahu nak cakap apa tapi aku memang dah hilang kepercayaan pada Tikah. Sekali dia tikam aku dari belakang, aku masih boleh terima lagi tapi bila melibatkan keluarga aku... tak mudah aku nak maafkan dia dan mak dia. Aku benci dia sebab dia dan mak dia dah sakitkan hati ibu aku, dah rampas kebahagiaan keluarga aku. Memang patut aku rampas Ifran daripada dia, biar dia rasa macam mana sakitnya hati apabila orang disayang dirampas.” Tutur Umairah dengan perasaan dendam yang masih berbaur. Zizie merengus perlahan, dia sedar tak mudah untuk menyedarkan Umairah yang jelas sudah patah hati dengan Atikah. atau sebenarnya masih ada cerita lain yang dia tidak tahu dirahsiakan oleh Umairah.
“ tapi lepas kau rampas Ifran pon apa yang kau dapat Mai? Kau dapat sakit hati jer kan... Tikah dan Ifran tak pernah berpisah, yang menderitanya kau sorang.” Sela Zizie buat Umairah tersentap. Ye, dia sedar apa yang dibuat suatu ketika dahulu hanyalah kerja gila yang langsung tidak mendatangkan untung padanya. dia tahu semua itu, tak perlu Zizie ingatkan padanya kenyataan yang dia sudah tahu. Umairah diam, sedikit berkecil hati dengan kata-kata pedas Zizie meski pun itulah kenyataannya.
“ aku cakap macam tu bukan sebab nak sakitkan hati kau Mai... Cuma aku nak kau sedar yang berdendam bukanlah satu cara yang terbaik untuk selesaikan masalah. Kau tengok jer la sekarang ni macam mana, elok-elok hidup kau tak ada masalah sekarang tambah masalah baru.” Sambung Zizie sambil menggenggam lembut jemari Umairah. Riak keruh diwajah Umairah berubah perlahan-lahan. Wanita itu angkat wajah lalu memanahkan pandangan kearah Zizie yang merenung wajahnya dengan penuh pengertian.
“ aku tahu semua tu Zie... aku sedar kesilapan aku yang terlalu berdendam. Salah aku yang terlalu ikutkan perasaan marah terhadap Tikah.” Akur Umairah jujur. Dia memang sudah sekian lama sedar bahawa tindakannya dalam mengenakan Atikah adalah satu percaturan yang salah.

“ bagus la tu kau sedar Mai... aku harap kau dengan Tikah pon boleh berbaik suatu hari nanti.” Umairah diam sahaja. Langsung tak membalas kata-kata akhir Zizie yang kedengaran cukup ikhlas dipendengarannya. Dia tahu, Zizie hanya mengharapkan yang terbaik padanya dan Atikah, Cuma dia yang masih lagi keras hati. Bukan dia tidak pernah cuba untuk memaafkan kesalahan Atikah namun mengingatkan ibunya terus rasa sakit hati terhadap Atikah dan emaknya menjelma kembali.

2 comments:

  1. Hmmm...ideanya ego...Umairah pun ego...adoiii luahkan je perasaan tu....

    ReplyDelete