IKLAN NUFFNANG

Saturday, October 25, 2014

Tetap Kau Yang Satu bab 46

BAB 46


Umairah melepaskan keluhan panjang, ditarik dalam-dalam nafas agar jiwanya yang bergelora dapat ditenangkan dengan kadar yang segera. Namun semua itu tidak berhasil, dia langsung tidak berjaya mencapai ketenangan yang dicari. Masuk hari ini, sudah 3 hari dia dan Ifran hidup seperti orang asing. Mereka tidak berbual antara satu, kalau berpapasan masing-masing hanya menayang wajah kosong tanpa perasaan. Kini, mereka tidak lagi makan bersama, berbual mahu bercakap. Rumah tangganya dan Ifran betul-betul sudah sampai diambang kemusnahan. Memikirkan semua itu mendatangkan rasa kecewa dan sedih yang sudah tidak terkira dihati Umairah, namun dia tidak boleh berbuat apa-apa. Bukankah semua itu keinginannya, segala rancangan yang diatur berjalan sangat lancar malah lebih licin berbanding yang diingini.

“ sekarang kau menyesal ke dengan keputusan yang kau dah buat tu?” cetus suara Zizie sekaligus menyedarkan Umairah dari ingatannya terhadap suami tercinta. Terus bebola matanya menjamah segenap wajah Zizie yang kelihatan tenang dihadapannya. Kalau diikutkan, Zizie cukup marah dengan keputusan yang diambil. Namun gadis itu tidak boleh berbuat apa-apa, dia hanya mampu menasihati dirinya.

“ aku tak menyesal pun Zie... aku akan lagi menyesal kalau aku terus dengan sikap pentingkan diri sendiri aku ni.” Luah Umairah lemah. Jus oren yang terhidang dihadapannya disedut perlahan, cuba menghilangkan dahaga yang mula terasa.

“ tak menyesal konon, tapi muka tu dah macam orang mati laki jer aku tengok.” Bidas Zizie selamba. Dia bukannya mahu menyakitkan hati Umairah, dia cuma nak Umairah sedar dan fikir masak-masak dengan segala tindakan yang sedang diambil. Dia tahu Umairah cukup sayangkan Ifran tetapi kerana rasa berdosa terhadap Ifran dan Atikah atas kesilapan masa lalunya membuatkan Umairah terdetik untuk menarik diri dalam perkahwinannya sendiri.

“ kalau ikutkan hati aku ni memang la sedih. Aku memang sayangkan Ifran tu tapi untuk terus halang Ifran bersama dengan orang yang dia cintai pasti akan buat aku lebih sedih. Lagi pun ini sahaja cara untuk aku tebus kesalahan yang aku dah lakukan pada Tikah. Sebab aku dia dah kehilangan orang yang dia paling sayang, kerana aku dia dan Ifran berpisah. Bukankah aku sepatutnya kembalikan kebahagiaan yang sememangnya hak milik mereka berdua?” luah Umairah tatkala sedar Zizie belum lagi mahu menyokong segala keputusannya saat ini. Wajah Zizie yang sedang menatap wajahnya dipandang lama-lama.

“ itu aku tahu Mai... aku tahu yang kau buat semua ni untuk kembalikan semula cinta antara mereka tapi kau yakin ke semua ni dapat mengembirakan Ifran dan Atikah?” duga Zizie dengan riak tenang.

“ tak ada sebab diorang tak gembira dengan keputusan aku ni Zie... If dan Tikah saling mencintai, pasti diorang suka dengan pengunduran aku ni.”

“ macam mana kau tahu If masih sayangkan Tikah? Kalau dia sayangkan Tikah kenapa dia nak serius dengan perkahwinan korang sebelum ni?” Zizie melempar soalan lain pula. Semua itu adalah untuk membuatkan Umairah lebih berfikir tentang perasaan Ifran yang sebenar, bukan sekadar memandai mengandaikan perasaan jejaka itu.

“ aku yakin jauh disudut hatinya masih lagi sayang pada Tikah. Dia terima aku pun sebab kecewa dengan Tikah yang tak pernah terima dia semula selepas kahwin dengan aku. Masa dia serius dengan aku pun dia masih lagi ambil berat dan sayangkan Tikah.” Jelas Umairah perlahan. Ingatan teringatkan tragedi di kedai buku Popular kira-kira seminggu yang lalu. Masih diingat kata-kata Ifran bahawa dia sendiri yang mempelawa Atikah untuk hantar gadis itu pulang sekaligus meneman ke kedai buku. Apa maksud itu semua kalau bukan kerana Ifran masih lagi ada perasaan yang berbekas dihatinya terhadap Atikah. Sejak dari kejadian itu lagi Umairah sudah mengesyaki perasaan suaminya yang sebenar.

“ kau yakin?” soal Zizie inginkan kepastian. Riak wajah sendu yang terlukis diwajah Umairah ditatap dalam-dalam. Simpati dia kepada teman baiknya ini namun dia tidak boleh berkata apa-apa lagi kalau Umairah sudah berkeputusan. Umairah angkat kelopak matanya lalu memanah pandangan kedalam anak mata Zizie. Perlahan-lahan kepalanya diangguk mengiakan persoalan temannya itu.

“ kalau dah macam tu kata kau, aku tak boleh nak kata apalah Mai...” sambung Zizie akhirnya. Perlahan-lahan jemari Umairah yang terletak diatas meja itu dielus dan digenggam erat, dia mahu memberi sepenuhnya sokongan pada teman rapatnya itu. Mungkin ini sahaja yang dia mampu lakukan untuk redakan kelukaan dihati Umairah.

“ kau tak payah simpati pada aku Zie... apa yang berlaku saat ni memang penyakit yang aku sendiri cari. Padanlah muka aku yang tergamak rosakkan kebahagiaan orang.” Tingkah Umairah lembut. Dia tak nak Zizie bersimpati dengan nasibnya sedangkan apa yang dirasai saat ini adalah kesan dari sikap kejamnya pada teman baik sendiri. Selayaknyalah dia mendapat balasan sebegini.

“ sudahlah tu ungkit kesilapan lalu kau. Lepas ni kau minta maaf pada Tikah dan Ifran. Kemudian kau teruskanlah hidup macam biasa. Lupakan segala tragedi yang pernah berlaku antara korang bertiga.” Pujuk Zizie. Tangan Umairah digosok lembut. Jauh disudut hatinya masih mendoakan kesejahteraan perkahwinan Umairah dan Ifran namun siapa dia untuk melawan takdir sekiranya Allah sudah tetapkan jodoh Umairah dan suaminya hanya setakat itu sahaja. Umairah tersenyum nipis, walaupun wajahnya penuh kedukaan namun dia cukup senang dengan nasihat dan sokongan dari Zizie yang tak pernah surut untuknya.



“ pang!” dentuman kaca berkecai diatas lantai menyinggah ke gegendang telinga Umairah yang baru sahaja menolak daun pintu biliknya. Serentak itu badannya cepat-cepat menuju kearah tempat yang mengeluarkan bunyi tersebut. Umairah terpana seketika, matanya membulat apabila melihat tangan Ifran yang kemerah-merahan terkena air panas. Tanpa buang masa cepat-cepat Umairah kearah suaminya yang sedang menahan sakit akibat tangannya melecur.
   
“ kenapa ni bang?” soal Umairah pantas sambil menyentuh lembut jemari Ifran yang terkena air milo panas yang baru siap dibuat. Perasaan risaunya semakin menggebu apabila melihat jemari suaminya itu mula kemerah-merahan. Ifran yang sedang menunduk mengangkat wajahnya. Tanpa mempedulikan kehadiran Umairah, dia segera bingkas berdiri dan membasuh tangannya dengan air paip agar rasa pedih yang menyengat itu berjaya dihilangkan. Umairah turut berdiri, dia segera ke biliknya untuk mendapatkan sebotol losyen baby yang dipakai. Mungkin dengan menyapu losyen kurang sikit bengkak pada tangan suaminya itu.

“ Mari Mai sapukan losyen.” Tegur Umairah tatkala Ifran sudah mara bergerak menuju kebiliknya. Lengan Ifran ditarik lembut agar langkah lelaki itu terhenti. Ifran menoleh seketika kearah Umairah, langsung riak wajahnya mengukir senyuman pada isterinya itu.

“ tak payah nak tunjuk baik dekat sini... Mai kan tak sayang abang. Mai peduli apa kalau tangan abang kudung sekali pun!” Jerkah Ifran lantang. Lengannya yang berada dalam genggaman Umairah direntap kasar. Tanpa buang masa Ifran segera bergerak menuju kebiliknya lalu dibenamkan diri dalam kamar tersebut. Umairah terkulat-kulat dengan amarah Ifran namun dia terpaksa menerimanya. Dia tahu Ifran tidak suka diperlakukan seperti barang mainan yang boleh ditolak kesana dan ke mari namun apa yang cuba dilakukan itu sebenarnya untuk kebahagiaan Ifran juga. Ifran pasti lebih bahagia bersama Atikah kerana wanita itulah yang paling dicintai suaminya. 

Setelah melihat Ifran hilang disebalik kamarnya, Umairah mula mengatur langkah ke dapur. Dia mahu mengemas kaca yang bertaburan diatas lantai dek cawan yang berisi air milo itu terhempas. Satu persatu kaca itu dikutip dan dimasukkan ke dalam penyodok sampah. Namun secara tidak sengaja tangannya terluka dek serpihan kaca yang dilanggar secara tidak sengaja. Umairah ketap bibirnya kuat. Setitik demi setitik air matanya mengalir membasahi pipi. Bukan kerana sakit pada tangannya tetapi rasa sebak dan terluka mengenangkan situasi hubungannya dan Ifran saat ini. Dia tak boleh nafikan lagi isi hatinya, sayangnya pada Ifran terlalu dalam, cintanya terhadap Ifran terlalu tinggi dan kasihnya terhadap Ifran terlalu mewangi. Rasanya tak mungkin untuknya melupakan jejaka itu.

“ abang... Mai sayang sangat pada abang. Kenapa kita mesti bertemu macam ni? Kenapa ikatan kita terhasil secara begini. Kalaulah abang bukan milik Tikah, mesti Mai takkan sesekali lepaskan abang pada mana-mana perempuan lain.” Rintih Umairah dengan air mata yang sudah mula membanjiri wajahnya. Dia tidak peduli dengan air matanya itu, dia tidak kisah dengan sakit di jemarinya, apa yang dia tahu perkahwinannya dan Ifran semakin hampir pada penghujungnya.

“ kalaulah Mai boleh undurkan masa, Mai akan mengaku perasaan Mai masa abang acah-acah luahkan perasaan semasa kita berkawan dahulu, Mai akan usaha dapatkan cinta abang sebelum Tikah ambil hati abang dan Mai akan buat abang sayangkan Mai lebih daripada Tikah. Tapi sekarang semuanya dah terlambat, Mai dah lakukan kesalahan besar yang tak mungkin mengembalikan abang dalam hidup Mai.” Luah Umairah lagi.

 Tangannya sudah lama berhenti dari mengutip kaca-kaca yang masih lagi bertaburan. Darah dijarinya pun sudah mula kering. Namun air matanya yang hangat masih lagi laju meluncuri kedua belah pipinya. Ifran yang berada disebalik pintu dapur hanya memandang ratapan Umairah dalam diam. Bukan dia tidak tahu Umairah sayang padanya, bukan dia tidak tahu kasih Umairah padanya menggunung tinggi tetapi hatinya tetap terluka dengan sikap Umairah. Wanita itu sanggup meragui cintanya yang tidak berbelah bagi, Umairah juga sanggup mengambil keputusan tanpa berbincang dengannya dan apa yang paling utama dia cemburukan Atikah. 

Umairah seringkali utamakan Atikah dalam setiap perkara, dalam setiap keputusan yang diambil sedangkan Umairah tidak pernah berfikir pun tentang perasaannya yang kecewa dengan segala keputusan yang sudah dibuat. Mungkin orang lain akan tertawa dengan sikapnya yang cemburukan isteri sendiri dengan wanita lain tetapi itulah yang dirasai saat ini. Bagi Umairah, Atikah lebih penting dari suaminya sendiri. Semuanya jelas terpancar dari tindakan Umairah.


                  
Umairah meliarkan matanya disekitar taman rekreasi yang cukup mendamaikan jiwanya. Perlahan-lahan nafas yang ditarik dihembus perlahan demi menenangkan jiwanya. Entah kenapa waktu ini timbul rasa gementar yang cukup mengganggu perasaannya. Seolah-olah kehadirannya saat ini untuk meluahkan rasa cinta yang tak terperi. Mata Umairah kembali menjamah pergelangan tangan sendiri, jam ditangannya menunjukkan pukul 9.55 minit pagi. Masih lagi awal 5 minit daripada masa yang dijanjikan. Mungkin dek rasa gemuruh yang melampau buat dirinya tiba lebih awal dari masa yang dijanjikan. Tak lama selepas itu, Umairah ternampak seorang wanita yang cukup anggun dengan blous dan skirt labuh yang dipadankan dengan shawl yang dililit kemas pada kepala datang menghampirinya. Tertelan air liur Umairah dibuatnya dek rasa debar yang kian menggongcang jiwa.

“ Assalamualaikum...” sapa si jelita dengan senyuman yang mekar dibibir. Umairah jawab salam perlahan bersama senyuman yang agak kejung. Dia bukan tidak sukakan wanita ini namun pergaduhan antara mereka yang berlangsung hampir 3 tahun lamanya mengundang rasa canggung dalam diri.

“ kau apa khabar Mai... lama tak jumpa dengan kau.” Soal Atikah berbasa-basi. Dia turut berdebar waktu ini setelah hampir 3 tahun hubungannya dan Umairah terputus. Namun waktu ini dia cukup gembira, Umairah sudah mula menunjuk tanda-tanda positif untuk kembali menjalinkan persahabatan dengannya.

“ Alhamdullilah sihat.” Jawab Umairah pendek. Kepalanya buntu, mindanya tepu dan mulutnya bisu untuk terus berbual mesra dengan Atikah. Tercari-cari idea didalam benaknya bagaimana untuk memulakan bicara. Lama suasana antara mereka menyepi, masing-masing tidak tahu untuk ke topik utama.

“ Tikah...” panggil Umairah lembut setelah segala keberanian berjaya dikumpulkan. Wajah menawan Atikah dipandang lama, bersedia untuk meluahkan segala isi hati yang sudah lama dipendamkan. Atikah diam sahaja, tidak menyahut. Hanya matanya sahaja membalas renungan Umairah.

“ Maafkan aku sebab dah sakitkan hati kau, dah lukakan hati kau dan rampas Ifran daripada kau.” Minta Umairah dengan wajah yang mula menunduk. Ada rasa malu dan sebak merantai hatinya namun dia tahu segalanya perlu diselesaikan hari ini.

“ aku tak tahu pun yang kau kakak kandung aku, aku ingatkan kau kakak tiri aku yang cuba rampas kasih abah daripada keluarga aku. Aku tak sangka kau dan mak kau lebih teruk merana dari aku dan keluarga aku. Aku ingatkan emak kau yang rampas abah dari ibu tapi rupanya aku silap. Kami yang rampas abah dari kau dan mak Uda. Maafkan aku Tikah. Aku menyesal sangat dengan apa yang aku dah buat pada kau.” Luah Umairah lagi. Kini tangannya sudah mencapai jemari Atikah agar wanita itu dapat merasa keikhlasan dari bait-bait ucapan maaf yang dipinta. Atikah senyum nipis, kolam matanya sudah mula sarat dengan air hangat. Hanya menanti waktu untuk melimpah keluar sahaja. Perlahan-lahan Atikah tarik badan Umairah ke pelukkannya. Digosok lembut badan adik kandungnya itu.

“ aku dah maafkan kau Mai... lagi pun apa yang berlaku bukan salah kau seratus peratus. Memang aku bersalah, aku yang pentingkan diri sendiri. Memang aku sengaja merebut kasih abah untuk sakitkan hati kau.”

“ tak Tikah... kau tak merebut kasih abah tapi kau memang berhak untuk dapat kasihnya. Kau dah berpisah dengan abah lebih 18 tahun, memang patut abah sayangkan kau dan mak Uda lebih dari kami sekeluarga. Aku yang salah sekarang ni, kalau aku tak ikutkan sangat perasaan cemburu aku pasti kita takkan bergaduh dan kau tak akan berpisah dengan Ifran.” Tekan Umairah lebih tegas. Dia tak nak Atikah salahkan diri sendiri hanya kerana mahu memujuk hatinya. Dia tahu apa yang berlaku sepanjang tempoh 3 tahun ini adalah salahnya seratus peratus.

“ sudah la tu Mai. Kita lupakan je la semua tu. Kita mulakan hidup baru, kita teruskan persahabatan kita yang dah terputus tu dan kuatkan lagi dengan ikatan adik beradik yang baru terbina ini.” Balas Atikah tenang. Pelukan antaranya dan Umairah dileraikan, wajah Umairah yang lencun dengan air mata dipandang dengan senyuman. Tak terucap syukurnya didalam hati, akhirnya Umairah kembali semula kepadanya.

“ untuk tebus kesilapan aku pada kau, aku sanggup bercerai dengan If. Mungkin ini sahaja yang aku boleh lakukan untuk kebahagiaan kita bertiga.” Tambah Umairah perlahan. Atikah tercengang dengan cadangan Umairah yang kedengaran tidak wajar dipendengarannya. Terus matanya membulat merenung riak tenang Umairah.

“ bercerai? Kenapa kau nak bercerai dengan dia, Mai?”

“ mestilah aku kena bercerai dengan dia, kalau tak macam mana kau dengan dia nak bersama. Kita mana boleh bermadu!” sempat Umairah berlucu. Atikah tak terkesan dengan lawak bodoh Umairah, ditatap tajam wajah selamba Umairah meski pun dia boleh nampak ada sinar duka dimata gadis itu. Ah Umairah, aku kenal sangat perangai kau. Mungkin orang lain kau boleh tipu tapi tidak aku!

“ kenapa aku nak kena bersama semula dengan dia?” duga Atikah bersahaja. Soalan dari Atikah mendatangkan senyuman tawar dibibir Umairah. Matanya kini tidak lagi memandang kewajah temannya itu tetapi sudah beralih pada kehijauan di taman rekreasi tersebut.

“ kau lupa atau buat-buat lupa Tikah... Ifran milik kau. Aku yang jadi penghalang antara kau dan dia. Aku yang rampas Ifran dari kau untuk sakitkan hati kau dan sekarang aku sedar semua tu bukan salah kau. Jadi, sekarang dah tiba masanya aku lepaskan Ifran. Kau dan dia saling mencintai dan aku adalah orang ketiga dalam hubungan korang berdua. Ifran pun masih lagi cintakan kau.” Jelas Umairah satu persatu. Dia cuba berlagak setenang mungkin agar Atikah tidak menaruh simpati. Dia tak nak kerana kesian, Atikah sanggup korbankan kebahagiaannya sendiri. Atikah mengeluh kecil, jemarinya menyentuh lembut jemari Umairah.

“ aku dan dia tak mungkin bersama... kami dah putus sepenuhnya.”

“ korang berpisah sebab aku adalah isteri dia tapi tak lama lagi semua tu akan berakhir Tikah. Kau dan dia boleh bersama kembali, menganyam cinta korang yang tak berkesampaian sebelum ini.”

“ tak Mai... aku dan dia tak boleh bersama bukan sebab kau isteri dia! Tapi sebab cinta Ifran dah tak ada pada aku. Dia cintakan kau! Dia sayangkan kau, bukan aku.” Umairah diam, tak terkata dengan jawapan Atikah. Baru sahaja mulutnya dibuka untuk membantah pendapat temannya itu, Atikah datang menghantar peluru yang baru pula.

“ Ifran sayangkan kau sejak korang berkawan baik lagi. Aku tahu Ifran cintakan kau dari dulu lagi tapi sebab aku terlalu sayangkan dia, aku sanggup bohong perasaan kau pada dia dan perasaan dia pada kau. Padahal masa tu aku tahu korang saling sayang menyayang. Kau tahu sebab apa aku berbaik-baik dengan abah lepas mak aku kahwin dengan abah?” soal Atikah buat Umairah memikir. Namun, tiada jawapan yang keluar dari bibir mungil wanita itu.

“ aku sengaja buat abah lebih sayangkan aku sebab aku cemburukan kau dengan Ifran. Aku nak sakitkan hati kau. Padahal masa tu aku kekasih dia, tapi dia selalu utamakan kau. Aku tahu walaupun kami sedang bercinta, tapi hatinya masih ada untuk kau. Dia terima aku pun atas dasar rasa bersalah sebab dah bagi aku harapan palsu.” Jelas Atikah buat mulut Umairah semakin melopong.

“ lagi pun Ifran sendiri tolak cinta aku baru-baru ni. Bukan aku yang tolak dia. Katanya, dia cintakan kau dan dia tak nak menyesal sebab lepaskan kau macam dulu lagi. Kalaulah ada istilah perampas antara kita bertiga, akulah yang sebenarnya merampas Ifran dari kau Mai.” Tutur Atikah lagi. Umairah yang mendengar segala bait bicara Atikah hanya mampu menumpahkan air mata.

“ tak Tikah... kau bukan perampas. Kau memang memiliki Ifran dengan cara yang betul. Cuma aku yang bodoh dan lembab ambil tindakan sehinggakan Ifran beralih arah pada kau.” Tingkah Umairah bersama lelehan air mata yang kian laju membasahi pipi.

“ sudahlah tu Mai. Tak payah la kita ungkit cerita lapuk semua tu. Sekarang kita fokus tentang masa depan sahaja. Kau teruskanlah perkahwinan kau dan Ifran sebab korang berdua saling mencintai. Jangan sia-siakan cinta korang berdua hanya sebab rasa bersalah atau simpati pada aku. Aku ni bukanlah sebaik yang kau fikir, aku juga pentingkan diri sendiri macam orang lain. Jadi kau tak payah nak rasa bersalah sangat.” Nasihat Atikah perlahan. Dia berharap sangat dengan kata-katanya ini akan membuatkan Umairah berubah fikiran seterusnya melupakan niatnya untuk bercerai dengan Ifran.

“ Maafkan aku sekali lagi Tikah... walau apa pun yang terjadi antara kita bertiga memang salah aku. Memang itulah faktanya saat ini.”

“ tak perlulah kita cari siapa salah, siapa betul Mai. Yang penting sekarang ni kita dah berbaik semula. Hubungan kita dah pulih seperti sebelum ini. Itu yang penting. Tentang perkara yang lepas anggaplah kita sama-sama ada bahagian dalam hal tu.” Sambung Atikah lagi. Umairah mengangguk perlahan. Dalam diam dia gembira kerana kekusutan antara dia dan Atikah akhirnya terungkai jua.


No comments:

Post a Comment