IKLAN NUFFNANG

Thursday, September 18, 2014

Tetap Kau Yang Satu Bab 23

Bab 23

Umairah meluru masuk kedalam biliknya tanpa mempedulikan Ifran. Dia masih marah dengan sikap Ifran yang tegar meninggalkannya seorang diri di Tesco demi Atikah. Ifran pula membawa diri ke biliknya sendiri dengan perasaan hangat. Nampaknya, hubungan Umairah dan Haikal sememangnya rapat. Ada rasa geram melihat kemesraan mereka berdua ketika mereka sama-sama menjamu selera seketika tadi.

Setelah dua jam berlalu, Umairah muncul dengan bakul yang mengandungi baju untuk digosok. Dia mara ke bilik Ifran dan mengetuk bilik jejaka itu perlahan. Meski pon ada rasa marah terhadap Ifran, janjinya untuk melayan Ifran dengan baik tetap tidak dilupakan. Ifran membuka pintu dan memandang wajah Umairah nak tak nak sahaja. Langsung tidak ditanya apa yang diinginkan oleh Umairah.

“ Bagi baju kerja kau.. Aku nak gosok baju ni.” Minta Umairah dingin. Langsung matanya tidak menyapa mata Ifran. Dia rela memandang ke arah lain.

“ Tak payah. Aku buat sendiri!” Tolak Ifran dengan nada yang sama seperti Umairah. Tanpa menunggu lama, pintu ditutup keras. Nyaris terkena batang hidung Umairah yang berdiri tegak didepan muka pintu bilik tidur Ifran.

“ Apesal dia pulak nak emotional.. Patut aku la yang nak marah, bukan dia.” Bebel Umairah sendiri apabila melihat tingkah laku Ifran yang menyakitkan hati.

“Nak marah aku kacau daun date dia la tu...” Tuduh Umairah sambil menghentak-hentakkan kakinya kuat ketika berjalan menuju ke bilik yang dikhaskan untuk menggosok. Bilik itu juga menjadi tempat solat untuk dia dan Ifran meski pon mereka tak pernah berjemaah.

“ Si Atikah ni pon satu. Tak malu sungguh nak menggatal dengan suami orang. Padanlah perangainya sebijik sama macam emaknya. Dasar perampas!” Makian kini pula berarah kepada Atikah. Geram sungguh apabila melihat kemesraan Ifran dan Atikah seketika tadi. Terasa seperti jantungnya disiat-siat dengan belati tajam!




Kejadian tengahari tadi membuatkan Umairah mengambil keputusan untuk menanda buku latihan pelajarnya  didalam bilik tidur. Langsung  dia dan Ifran  tidak berbual antara satu sama lain sepanjang hari ini. Masing-masing melancarkan perang dingin. Sedang Umairah khusyuk menanda buku kerja sekolah yang diberikan, tiba-tiba sahaja suasana menjadi gelap gelita. Sedikit pon tiada cahaya untuk membantu penglihatannya. Umairah mula cuak dan panik, pelbagai andaian muncul dibenaknya saat ini. Terkocoh-kocoh dia bangun dari katil lalu menghampiri daun pintu biliknya.

“Ifran... Ifran.” Jerit Umairah beberapa kali. Kalut! Dia berharap Ifran ada dirumah pada waktu ini. Dia takut untuk bersendiri di dalam rumah yang gelap.

“ Ifran....” Panggil Umairah lagi sambil meraba-raba dalam kegelapan.

“Aaaaaaaaaaaaaaaaaa..” Pekik Umairah lantang apabila ada satu tangan menyentuh bahunya secara mengejut. Perasaan takut mula menyelubungi hatinya.

“ Apa yang pegang aku ni.. Jangan kata encik Han...” Bisik hati Umairah. Badannya kejung dari melangkah mahu pun memalingkan wajah ke arah si pemegang bahunya. Dia tidak boleh bayangkan sekiranya wajah buruk hantu mencemar pandangan matanya. Peluh mula merintik dek rasa takut yang mencengkam. Umairah tidak putus-putus membaca ayat suci al Quran bagi menghalau kehadiran ‘sesuatu’ yang menakutkan itu.

“Hei.. Akulah ni.” Sergah Ifran kemudian dia ketawa besar. Kelakar melihat gelagat Umairah yang ketakutan. Walaupun dia tidak nampak, namun dia boleh bayangkan ketakutan gadis itu lagi-lagi apabila dia mendengar Umairah tidak henti-henti membaca ayat Qursi. Umairah mengeluh lega mendengar jawapan dari Ifran. Pantas tangan jejaka itu dipaut untuk rasa lebih selamat. Ifran tersentak dengan tindakan drastik Umairah. Ada rasa debar menggegarkan jantung hatinya. Tanpa berlengah tangan Umairah ditolak supaya menjauhkan diri darinya.

“ Panas la.. Ketepi.” Ifran beralasan. Umairah tersedar dengan sikapnya yang agak mengada-ngada itu. Wajahnya merintik merah menahan malu. Nasib baik tiada elektrik, kalau tak pasti Ifran boleh nampak wajahnya yang sudah memerah. Umairah tetap menghampiri Ifran meski pon sudah dimarahi Cuma kali ini tangannya tidak lagi memaut lengan suaminya.

“ Kau nak pergi mana?” Soal Umairah yang hanya mengikut langkah Ifran sedari tadi. Dia tidak mahu duduk berjauhan dengan Ifran. Takut!

“ Bilik aku la.. Kemana lagi.”

“ Tak payah la.. Jom duduk dekat ruang tamu.” Ajak Umairah.

“ Pergi la duduk sorang-sorang. Ajak aku buat apa?” Sela Ifran walaupun dia tahu tujuan Umairah mengajaknya. Sengaja dia mengenakan gadis ini.

“ Temanlah aku. Lagi pon kau nak buat apa dalam bilik kalau gelap macam ni?”

“Tido la. Apa lagi!” Spontan jawapan itu keluar dari mulut Ifran. Umairah merengus kasar.

“Awal lagi la If. Tak payah la tido lagi. Jom la temankan aku duduk kat ruang tamu dulu. Malam masih muda okey!” Minta Umairah lagi. Umairah seperti terlupa dia sedang marahkan Ifran memandangkan situasi yang dialami kini.

“ Jom la.. Karang ada pulak yang terkencing ketakutan. Kotor pulak rumah aku ni nanti.” Ejek Ifran yang turut sama lupa dengan perang dingin yang berlaku antaranya dan Umairah. Umairah dan Ifran beriringan menuju ke ruang tamu.

“Tak ada lilin ke?” Terpancul soalan dari mulut Umairah disaat masing-masing sudah menghenyakkan punggung diatas sofa.

“ Tak ada... Tak pernah pulak rumah aku blackout sebelum ni.”  

“Kau tak bayar bil elektrik yer?” Tuduh Umairah sekadar mahu memeriahkan suasana  antara mereka.

“ Elok-elok sikit.. Aku bayar la!” Ifran mempertahankan dirinya sendiri. Tak pernah dia lupa untuk perkara penting macam ni.

“ Gurau je.. Jangan marah.” Usik Umairah. Dia ketawa kecil kemudiannya.

“Ada jugak kena tinggal kat sini sorang-sorang kejap lagi.” Ugut Ifran pula. Sekadar mengusik Umairah. Umairah ketawa senang dengan ugutan Ifran. Dia tahu jejaka itu tidak serius dengan kata-katanya.

“ If...” Seru Umairah apabila masing-masing mendiamkan diri. Ifran mengerling ke arah Umairah. Wajah Umairah samar-samar pada penglihatannya.

“ Apa?”

“ Aku nak minta maaf dekat kau.” Luah Umairah pendek. Sudah lama dia menyimpan hajat untuk memohon keampunan daripada Ifran, dan hari ini baru tercapai niatnya itu. Suasana sekali lagi bisu diantara mereka. Ifran menanti Umairah menyambung kata-katanya yang cukup menarik perasaannya saat ini.

“ Aku sedar aku dah buat kesilapan besar terhadap kau.. Kerana masalah antara aku dan Atikah, kau yang merana. Aku minta maaf  If kerana libatkan kau dalam dendam aku. Aku tahu kau tak bersalah dan langsung tak ada kaitan dengan hal kami berdua. Aku tak ada niat pon nak gunakan persahabatan kita untuk kenakan Atikah. Cuma, salah aku yang melibatkan kau dalam hal ni secara tidak sengaja.” Tutur Umairah lembut. Ifran diam lagi. Menimbang segala kata-kata Umairah yang kedengaran ikhlas. Tapi semudah itukah dia mahu memaafkan Umairah setelah semua ini terjadi. Kerana Umairah, kebahagiaan yang dirasai bersama Atikah musnah sekelip mata. Mustahil dengan sepotong ucapan maaf mampu menghilangkan rasa terkilan dan kecewanya terhadap Umairah yang tegar mempergunakannya sebagai alat untuk membalas dendam kepada Atikah.

“ Sebab tu ke kau layan aku dengan baik sekarang?” Soal Ifran perlahan. Wajah Umairah dipandang lagi walaupun suasana gelap gelita.

“ hmm... Aku nak tebus kesilapan yang aku dah lakukan terhadap kau.” Akur Umairah.

“ Tak semudah tu aku nak maafkan kau setelah apa yang kau dah lakukan terhadap aku dan Atikah. Kau jangan fikir aku akan maafkan kau dengan apa yang cuba usahakan sekarang.” Tegas Ifran. Namun tak dinafikan hatinya gembira dengan pengakuan dari Umairah. Sangkanya Umairah melayannya dengan baik demi menggodanya seterusnya mahu melukakan hati Atikah lagi. Rupanya tidak. Umairah mula sedar kesilapannya yang lalu.

“ Aku tahu kau susah maafkan aku.. Tapi percayalah, aku betul-betul menyesal dengan apa yang dah berlaku. Kalau aku tak pentingkan diri sendiri, kau tak perlu rasa sengsara begini. Aku tak minta kau maafkan aku, tapi beri aku peluang untuk tebus kesilapan aku. Bagi aku peluang untuk jadi isteri yang baik sementara kita masih lagi bergelar suami isteri.” Ujar Umairah lembut. Suasana sunyi menyelubungi Umairah dan Ifran. Hening. Ifran tidak membalas bicara dari Umairah. Dia ligat berfikir segala bait bicara Umairah yang cukup menyentuh dasar hatinya. Dia perlukan lebih banyak masa untuk memaafkan Umairah malah ucapan maaf daripada Umairah belum lagi mendapat kepercayaan sepenuhnya darinya. Mungkin juga kata-kata Umairah ini adalah satu helah yang baru! Lama suasana antara mereka menjadi bisu... Masing-masing sibuk melayan perasaan sendiri.

“ Kenapa kau benci sangat pada Atikah? Bukankah dia kawan baik merangkap kakak tiri kau?” Cetus Ifran mengubah topik perbualan setelah lama mendiamkan diri. Sudah lama dia terfikirkan persoalan ini. Mungkinkah Umairah marah kerana emak Atikah menjadi isteri nombor dua abahnya? Tetapi, perlu ke Umairah buat begitu pada Atikah? Yang salahnya emak Atikah bukan Atikah! Umairah diam tidak berkutik, tidak menjawab pertanyaan dari Ifran. Sikap Umairah yang mendiamkan diri buat Ifran mengeluh kecil. Sukar sungguh Umairah meluahkan perasaannya. Wajah Umairah disebelahnya dipandang lama.

“Laa patutlah diam jer. Tido rupanya.” Rungut Ifran. Bibirnya tersenyum melihat wajah tenang Umairah yang sudah lena disebelahnya. Tangannya menghampiri kepala Umairah lalu diangkat perlahan kepala gadis itu. Diletakkan kepala Umairah diatas bahunya supaya gadis itu lebih selesa.

“ Kau tahu tak Mai... Aku tak pernah menyesal berkahwin dengan kau malah aku gembira kita dijodohkan. Tapi, bila tahu alasan kau kahwini aku hanya kerana dendam terhadap Atikah buat aku kecewa. Kau tak tahu bertapa aku sayangkan kau sebelum ini.” Desis Ifran sendiri. Diluahkan perasaannya yang selama ini didiamkan kepada angin malam. Matanya mula mengecil. Rasa kantuk mula menjelma sebelum dirinya sama-sama lena disebelah Umairah.


3 comments:

  1. Wahhhhh OMG... ifran rupenyer suke jugak umairah?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... masih banyak rahsia disebalik kisah mereka bertiga.

      Delete
  2. Enieyyyy...rahsia aper diorg bertigaa....adoiiiiii...makin misteriiii....irfan syg kt Umairah....tp kesian kt Umairah...xpa sabar yer Umairah....up lg esok yer eniey

    ReplyDelete