IKLAN NUFFNANG

Saturday, June 27, 2015

Semangat Mahu Kuruuss

Hai... Lama Eniey tak meroyan dekat blog sendiri. Kalo ade pon mesti post pasal novel syok sendiri Eniey tu jer. Alhamdulillah, hari ini dah hari ke 11 kita umat Islam berpuasa. Mungkin belum kelewatan untuk Eniey ucapkan selamat berpuasa kepada mana-mana pembaca yang mungkin menyinggah baca coretan ini. Apa yang Eniey nak bebelkan hari ini bukanlah tentang puasa tetapi tentang semangat untuk Eniey menguruskan badan yang ala2 dinosour ini. Alang2 sudah tiba bulan Ramadhan ini tidak salah kalau kita gunakan ia juga sebagai bulan untuk menguruskan badan.Jangan sampai tersalah niat sudahlah yer. Untuk menguruskan badan dinasour Eniey ini, beberapa langkah yang telah Eniey lakukan.

1. Amalkan minum air masak sebanyak mungkin.

Seperti tajuk diatas, Eniey memang sedang mengamalkan meminum air masak sebanyak mungkin sehari lagi-lagi memandangkan cuaca yang agak panas semenjak dua menjak ini. Air masak bukan sahaja mampu menyegarkan kulit yang kering tetapi juga membantu badan kita membuang toksin melalui sistem perkumuhan seperti berpeluh, kencing, berak dan sebagainya.

2. Minum jus buah- buahan setiap kali berbuka.

Ini yang Eniey paling seronok buat. Eniey sebenarnya jarang makan buah-buahan bukan sebab tak suka tetapi sebab rasa malas yang melampau-lampau menguasai diri. Namun, semenjak dua menjak ini, bersama sokongan adik Eniey yang turut mahu menguruskan badan kami bersama-sama bertanding meminum jus buah-buahan sebagai pengganti minuman manis yang lain. Kaedah untuk buat jus ni mudah jer. Apa yang eniey buat, blend 1 biji epal hijau, 1 biji kiwi, 1 biji tomato dan 1 biji lemon. Blend semua tu sekaligus dan tapiskan segala habuk2nya. Yang pasti jus ini mestilah tidak dicampur dengan sebarang gula. Jus yang sudah siap ditapis itu boleh diminum mahupun disejukkan dahulu didalam peti. Rasanya memang sedap! Habuk2 yang ditapis tu boleh juga diambil dan dijadikan masker pada kulit. ( Eniey tak buat yang ni sebab malas).

3. Jaga makan.

Dah nama pun nak kuruskan badan jadi seeloknya pantanglah bab-bab melantak ni. Eniey faham ianya sukar lagi2 dibulan puasa ini terlampau banyak makanan yang mengeliurkan terjual disana sini. Tapi, semangat tu penting. buat penat je Eniey minum air masak bergelen-gelen, blender jus berbotol-botol hujung2 melantak macam orang tak pernah jumpa makanan. Jadi, jagalah permakanan. Kurangkan makanan berkarbohidrat, berlemak, berminyak, manis, masin dan sebagainya. Ini semua utnuk kesihatan kita ke hari tua.

jadi inilah rancangan Eniey dalam menjayakan misi cantik dan ramping dipagi raya. Harap2 kalau tak boleh turunkan 5 kg berat badan, 10 kg pon jadilah. Apa yang penting istiqamah.

No comments:

Post a Comment