IKLAN NUFFNANG

Tuesday, May 20, 2014

Masih Dihatiku bab 9 dan bab 10

BAB 9

Shazrina berjalan perlahan menuju ke arah kantin... Meski pon kakinya sakit tetapi ia tidak menghalang dia mencari makanan... Perutnya kebuluran dengan alasan dia tidak sempat bersarapan dirumah padi tadi. Farah seperti biasa tidak berminat ke kantin kerana suasana yang bingit, ramai pelajar yang berebut untuk mendapatkan makanan dan suasana yang kurang bersih... Sebenarnya itu juga yang di rasa oleh Shazrina namun memandangkan perutnya terlalu lapar, dia terpaksa merendahkan egonya untuk ke kantin... Lagi pon, keadaan kantin bukanlah teruk sangat.

“Hai awak... Kenapa dengan kaki tu.” Tegur Aliff. Sempat dia memandang kearah kaki Shazrina yang berselipar sahaja. Ternampak balutan kemas pada kaki itu.

“Sibuk je nak tahu!” Shazrina mencebik... Benci betul melihat wajah Aliff yang tidak tahu malu. Pasal engkau la kaki aku macam ni!

“Kitakan kawan... Apa salahnya saya ambil tahu pasal awak.” Ujar Aliff lembut sambil tersenyum ramah. Meluat Shazrina melihat senyuman jejaka itu... Tapi hensem!

“Kalau kawan kena beritahu semua perkara ke? Tak payah nak sibuk la...”

“Amboi... Garangnya best student kita nih... Jangan garang sangat nanti muka awak tu cepat tua..” Usik Aliff. Shazrina menjeling tajam Aliff yang berjalan seiringan dengannya... Shazrina merengus kasar.

“Hmmm... Awak tunggu kat sini.. Saya pergi belikan makanan... Awak nak apa?”

“Saya boleh pergi beli sendiri... Tak payah nak berlagak baik sangat la...” Tolak Shazrina meskipon jauh dari sudut hatinya sangat ingin menerima tawaran dari Aliff... Tetapi mengenangkan maruahnya yang bakal tercalar apabila menerima pertolongan dari Aliff, baiklah ditolak saja pelawaan itu.

“Awak ni... Orang nak tolong kata berlagak baik pulak... Saya serius ni... Awak nak apa? Biar saya pergi beli.” Soal Aliff lagi. Cuba bertahan dengan karenah Shazrina.

“Saya pon serius... Saya boleh pergi beli sendiri, sekian terima kasih.” Tegas Shazrina sambil melajukan langkah kakinya menuju ke barisan pelajar untuk membeli makanan...

“Degil!” Sempat lagi telinga Shazrina menangkap kata-kata kejian yang keluar dari mulut Aliff sebelum lelaki itu meninggalnya untuk masuk ke barisan pelajar lelaki.



“Aaaaaaaaaaa.....” Jerit Shazrina sambil menundukkan badannya. Kakinya yang berbalut dipegang kuat. Cuba melegakan rasa sakit yang menyengat... Sakitnya hanya Allah je yang tahu... Tak guna betul pelajar dihadapannya... Tak tahu ke kaki aku sakit? Boleh pulak main pijak jer! Marah hati Shazrina meskipon dia sedar pelajar perempuan itu tidak sengaja.

“Maafkan saya...Maafkan saya...” Minta pelajar tersebut bersungguh-sungguh... Dia secara tidak sengaja terpijak kaki Shazrina apabila orang dihadapannya mengundur ke belakang.

“Sakitlah... Tahu tak!” Marah Shazrina berapi-api.Dia mencerlung kearah pelajar perempuan tersebut. Pelajar perempuan itu tertunduk apabila dimarahi Shazrina. Hatinya terasa takut lagi-lagi yang memarahinya adalah pelajar senior.

“Saya minta maaf... Saya tak perasan kaki akak kat belakang...” Ucap pelajar itu lagi. Pelajar wanita itu mula teresak-esak... Takut dan sebak apabila dimarahi dikhalayak ramai sedangkan kesilapan itu bukanlah disengajakan.

“Dah... Dah. tak payah nak menangis...” Suara Shazrina mula mengendur. Terasa bersalah pula memarahi pelajar tersebut sehingga menyebabkan gadis itu menangis... Padahal bukan silap gadis itu pon.

“Saya minta maaf sekali lagi yer kak...” Tambah pelajar itu lagi sambil menyapu beberapa mutiara yang masih galak mengalir dari kelopak matanya. Beberapa mata yang melihat adegan itu menggeleng-gelengkan kepala... Bukan mereka tidak kenal Shazrina, pelajar pintar tetapi mempunyai sikap yang menjelikkan. Mereka tumpang simpati kepada pelajar tingkatan 3 itu.

“Itu la... Saya dah cakap biar saya belikan makanan... Tapi awak degil... Tengok apa dah jadi!” Bebel satu suara yang tiba-tiba menjengah perbualan antara Shazrina dan Wanie. Shazrina mengeluh kecil mendengar bebelan dari Aliff... Dia cuba bangun walaupun kakinya terasa amat perit... Wanie membantu Shazrina bangun. Bebelan dari Aliff diabaikan!

“Tak pe... Saya boleh jalan sendiri... Tak tempang pon lagi kaki saya ni...” Tolak Shazrina kasar. Wanie serba salah apabila Shazrina menolak pertolongan ikhlas yang diberi. Aliff menggeleng-gelengkan kepala melihat sikap Shazrina yang degil.

“Awak tunggu kat sana... Saya belikan makanan sekejap...” Arah Aliff setelah melihat Shazrina mula beredar meninggalkan barisan. Shazrina yang ingin membangkang tidak jadi menolak apabila Aliff sudah meninggalkannya dan kembali beratur dalam barisan pelajar lelaki.



“Nah.” Aliff menghulurkan sepinggan nasi lemak dan secawan air sirap kepada Shazrina yang termenung melihat gelagat pelajar-pelajar dikantin sekolah... Suasana bising dikantin semakin surut... Mungkin ramai yang sudah selesai menjamu selera.

“Saya tak suruh pon awak beli...” Balas Shazrina. Masih lagi berkeras.

“Habis tu buat apa awak tunggu saya kat sini kalau bukan kerana awak tunggu makanan yang saya beli?” Soal Aliff... Kesabarannya mula menipis melihat perangai Shazrina yang keras kepala... Shazrina terdiam... Aku tunggu pasal kau suruh tunggu la bodoh... Karang kau tercari-cari pulak aku... Namun itu semua didalam hati... Tak terluah dibibir mungil Shazrina.

“Berapa ringgit?” Soal Shazrina ringkas... Malas menyambung gaduh dengan Aliff... Lagi pon masa rehat hanya tinggal 10 minit sahaja lagi...  Beg duit dikeluarkan dari kocek baju sekolahnya.

“ Tak payah la... Saya belanja.” Balas Aliff senang.. Shazrina nampaknya mula berlembut hati dengannya.

“Tak payah nak mengada! Awak tu bukan banyak duit pon nak belanja saya.” Marah Shazrina. Kalau kaya tak apa jugak... Ini miskin nak mampus ada hati nak belanja aku makan...

“Cukup lagi duit nak belanja awak makan nasi lemak... Dah kita makan sekarang. Kejap lagi loceng berbunyi...” Arah Aliff sambil memulakan santapannya. Dia mahu menghentikan isu belanja dengan segera. Shazrina merengus kasar. Geram betul dengan Aliff yang suka melawan setiap kata-katanya. Dia turut sama menikmati hidangan nasi lemak memandangkan perutnya yang terlampau kebulur mintak diisi.



“Awak ada nota komsas?” Tanya Aliff sambil menatap wajah jelita disebelahnya. Gadis yang ayu bertudung litup itu membalas renungannya.

“Ada... Kenapa? Nak pinjam?” Soal Farah kembali. Buku nota komsas yang kebetulan dibawa hari ini dikeluarkan dari beg sandang.

“Tak apa ke saya pinjam?”

“Ala... Apa salahnya. Tapi nanti kena pulangkan kembalilah.. Jangan buat harta sendiri pulak.” Giat Farah dengan ketawa mesra. Namun setiap patah katanya diperlahankan.. Takut nasibnya sama seperti Shazrina baru-baru ini. Aliff turut ketawa kecil.

“Beres... No hal. Saya nak pinjam 2 hari je. Boleh kan.” Minta Aliff lagi. Bersyukur dia bertemu gadis sebaik Farah yang banyak membantunya dalam pelajaran. Nak harapkan Shazrina, budak kedekut ilmu tu memang bodoh sampai ke tua lah aku dibuatnya! Dia dan Farah semakin rapat dua tiga menjak ini sejak mereka sering terserempak di perpustakaan. Lagi pon, Farah tidak pernah menolak apabila dia ingin meminta pertolongan.

“Boleh.... Awak dah siap latihan?” Desis Farah lagi... Mereka kini membuat latihan matematik bersama-sama dan akan berbincang soalan latihan yang dibuat sebentar lagi. Hanya subjek teras sahaja mereka boleh ulang kaji bersama-sama, bagi subjek elektif mereka terpaksa melakukan sendirian kerana mereka dari aliran yang berbeza...

“Dah siap.. Awak dah? Kalo dah jom kita bincang sekarang.” Aju Aliff yang kini sudah bersedia untuk berbincang soalan Matematik. Farah sekadar mengangguk kepala tanda setuju untuk membincangkan soalan matematik sekarang.



“Nah.” Aliff menghulurkan sebatang ais krim kepada Farah yang berjalan seiring dengannya. Mereka dalam perjalanan untuk pulang ke rumah masing-masing. Farah menyambut huluran ais krim dengan senyuman menawan...

“Thank... Susah-susah je belikan ais krim untuk saya.” Ucap Farah mesra.. Dibuka plastik yang membalut ais krim sebelum dengan perlahan-lahan menikmati rasa sejuk dan manis ais krim tersebut.

“Ais krim murah je... Lagi pon awak kan dah banyak tolong saya... Kira macam upah la ni...” Balas Aliff lembut. Nikmat betul menjamah ais krim di waktu panas terik macam ni.

“Saya ikhlas... Lagi pon tak salah kalau kita berkongsi ilmu yang ada... Orang kata, lagi banyak kita memberi lebih banyak yang kita bakal menerima selepas ini.” Farah membalas tenang. Dijeling wajah tampan Aliff disebelahnya. Ada rasa getar mula menghiasi hatinya. Dia tahu apa makna getaran itu.

“Awak memang baik...” Puji Aliff. Farah tersenyum malu mendapat pujian ikhlas dari sahabatnya itu..Kenapalah Shazrina tidak suka sangat dengan Aliff yang begitu baik dan lembut orangnya ni. Memang rugi sahabatnya itu.

“Hmm kita keluar sama-sama macam ni tak ada orang marah ke?” Tanya Aliff penuh makna tersirat. Farah mengerutkan dahinya yang licin... Dikerling wajah Aliff disebelahnya.

“Siapa nak marah? Mama saya? Cikgu? Shazrina?” soal Farah tidak mengerti... Aliff ketawa senang dengan   jawapan yang diberikan oleh Farah... Dia tahu Farah tidak faham maksudnya.

“Awak ni kan... Nama aje pelajar cemerlang sekolah.... Benda macam ni pon tak paham.” Usik Aliff dengan senyuman nakal. Farah tersengih.. Masih tidak mengerti soalan jejaka ini.

“Habis tu sapa nak marah?” Pak guard sekolah?” Tambah Farah lagi... Jawapan akhir dari Farah membuatkan Aliff ketawa besar...

“Pak guard sekolah akan marah kalau dialah  boyfriend awak sekarang ni.” Sela Aliff dengan ketawa yang masih bersisa. Farah turut sama ketawa... baru mengerti soalan yang diutarakan oleh Aliff.

“Ooo.... Itu ke maksud awak... Tak ada orang nak marah la... Saya bukan ada pak we pon... Lainlah awak... Karang tak memasal saya kena serang dengan girlfriend awak pulak.”

“Fuh selamat la kalau awak tak ada pakwe... Boleh saya masuk line. Saya pon tak ada girlfriend ni.” Giat Aliff dengan senyuman nipis... Sekadar bergurau tiada maksud lain... Farah tersenyum malu mendengar jawapan dari Aliff... Namun hatinya berbunga dengan jawapan lelaki tu.

“Iye la tu tak ada girlfriend... Shaz tu apa?” Farah mula mencungkil maklumat... Ada rasa debar dalam menanti balasan dari Aliff.

“Dia tu kawan untuk berperang boleh la...” Acuh tak acuh Aliff membalas... Terus otaknya teringatkan Shazrina... Gadis yang mempunyai mood yang tidak pernah stabil... Setiap kali pertemuan mereka pasti ada pergaduhan namun Aliff tidak pernah bosan dengan pergaduhan tersebut... Malah dia sangat suka kalau boleh mengusik Shazrina yang mudah melenting. Farah tersenyum mendengar jawapan dari Aliff...  Dia tahu Aliff tiada perasaan buat sahabat baiknya.



BAB 10


“Bila percubaan SPM?” Tanya puan Aini yang sibuk meletakkan nasi lemak kedalam bakul. Sebentar lagi nasi lemak itu akan dihantar ke warung Mak Lijah yang terletak berhampiran rumahnya.

“Lagi 5 minggu mak... Sedaplah nasi lemak mak buat ni...” Puji Aliff... rasanya tak cukup sebungkus untuk mengisi perutnya yang besar.

“Iye la tu... Kalau nak tambah lagi ambil la... Mak ada buat lebih dua tiga bungkus.” Usul puan Aini sambil menghulurkan lebihan nasi lemak kepada anak terunanya.

“Tak apalah mak... Mak makanlah... Aliff kalo makan banyak sangat nasi lemak karang mengantuk pulak dalam kelas tu..” Tolak Aliff. Tangannya yang comot dengan saki baki nasi lemak dibasuh.

“Kalau macam tu Aliff bawak bekal nasi lemak ni... Nanti boleh kongsi dekat kawan. Jimat pon jimat duit belanja.” Cadang puan Aini pula...

“Boleh jugak... Boleh tolong promote nasi lemak mak kan...” Sokong Aliff sambil mengambil baki nasi lemak  yang sudah siap dibungkus elok lalu dimasukkan kedalam plastik.

“Suka hati kamulah Aliff... Nanti belajar elok-elok dekat sekolah. Jangan lawan cakap cikgu tau!” Nasihat puan Aini seperti biasa. Aliff mengangguk tanda faham dengan nasihat yang diberikan lalu menyalami ibunya sebelum bergegas turun untuk ke sekolah yang terletak tidak jauh dari rumahnya.



“ Sedapnya....” Puji Johan melambung-lambung. Jarang dia boleh menikmati nasi lemak yang sedap sebegini... Terharu pula rasanya.

“Memang la... Mak aku yang buatkan...” Aliff membalas selamba. Nasi lemak yang dibawa dimakan dengan penuh nikmat.

“Ada lagi tak? Tak cukup la sebungkus...” Minta Johan tanpa perasaan malu... Setakat dengan Aliff apa yang nak dimalukan... Mereka berkawan semenjak dibangku sekolah rendah lagi.

“Nah... Yang ni last.” Aliff menghulurkan bungkusan terakhir nasi lemak... Johan menerima dengan perasaan gembira.

“Kau ni semenjak dua menjak ni aku tengok dah makin banyak berubah... Tak macam dulu lagi...” Tegur Johan ketika sedang menjamah masakan ibu Aliff.

“Apa yang berubah... Sama je aku rasa.” Sangkal Aliff.

“Banyak perubahan kau sekarang ni... Kau je yang tak perasan.”

“Apa yang berubah? Aku masih hensem seperti dulu...” Jawab Aliff dengan ketawa mengekek... Bangga diri betol.

“Kau makin ‘baik’ sekarang... Dah tak buat perangai dalam kelas.. Kalo dulu, kau la kepala segala hantu dalam kelas kita ni... Dan makin giler study.” Ulas Johan.

“Exam dah dekat... Kena la belajar bersungguh-sungguh sikit.”

“Sejak bila kau peduli dengan exam ni... Dulu-dulu tak pon.”

“Sampai bila kita nak duduk dalam zon selesa Joe... Makin dewasa kita makin banyak tanggungjawab yang kita nak kena pikul...” Jelas Aliff tenang... Wajah Johan dipandang.

“Wow! Ayat kau sekarang...” Kagum Johan... Apa yang dah jadi dengan Aliff sampai begitu sekali perubahannya...

“Kau pon jom la join aku belajar... Kita sebenarnya tak bodoh... Usaha je tak ada selama ni.. Sebab tu kita jadi bodoh!” Sela Aliff.

“Tak kuasa aku... Mahu muntah hijau aku kalau mengadap buku lama-lama... Aku datang sekolah ni pon dah cukup baik..” Johan membalas mudah... Tak ingin rasanya menjadi seperti Aliff yang semakin nerd dan membosankan.. Hidupnya kini hanya ada buku... Berkawan pon dengan orang-orang pandai dari kelas Sains.. Dia tak hingin hidupnya yang bebas selama ini hancur seperti hidup Aliff sekarang.

“Suka hati kau lah Joe... Nanti kalau kau menyesal jangan salahkan aku pulak.” Bidas Aliff sambil menghabiskan sisa-sisa nasi lemak. Johan lelaki yang tak pernah kenal erti susah. Dia dari keluarga yang berada.. Sebab itu dia mungkin tidak pernah terfikir tanggungjawabnya sebenarnya lebih berat bakal dipikul setelah tamat pengajian nanti. Aku ada ibu yang perlu aku bahagiakan... Sampai bila aku nak biarkan mak aku bersusah payah untuk aku... Aku perlu balas budinya! Janji Aliff didalam hatinya..



“Kau ni makin lama makin rapat pulak aku tengok dengan Aliff tu... Ada apa-apa ke?” Soal Shazrina curiga. Wajah Farah ditenung. Farah tersengih mendengar pertanyaan dari Shazrina.

“Asal? Jeles ke?” Duga Farah dengan senyuman yang tak lekang dibibir. Mahu melihat reaksi Shazrina.

“Banyak kau punya cemburu... Aku risau kau tangkap cintan dengan mamat tak semenggah tu.” Marah Shazrina... Angin satu badan dia bila melihat kemesraan Farah dan Aliff.

“Kalau aku tangkap cintan dengan Aliff kenapa? Ada masalah besar ke?” Aju Farah lagi. Senyuman sinis dihadiahkan kepada Shazrina yang merenungnya dengan mata yang bulat. Marah la tu! Desis hati Farah.

“Kau tanya aku apa masalahnya Farah?? Hei... Aliff tu lelaki yang tak ada masa depan okey. Dah la miskin, bodoh, mulut jahat pulak tu...” Shazrina mengulang kembali segala kutukan-kutukan yang selama ini diberikan kepada Aliff...

“Shaz... Miskin hari ni tak selamanya miskin Shaz... Entah-entah esok lusa dia lagi loaded daripada kita... Sapa tahu... Bodoh? Aliff tu tak sebodoh yang kau fikir la... Kau tengok la result dia baru-baru ni macam mana. Naik mendadakkan... itu pon baru berapa hari dia study? Aku rasa dia tu budak pandai tapi malas je sebelum ni... Mulut jahat?? Kau tu mulut baik sangat ke?” Bidas Farah selamba... Farah menerangkan satu persatu keburukan yang ada pada Aliff dimata Shazrina menjadi kelebihan yang mungkin Shazrina tidak pandang selama ini...  Shazrina mengetap bibirnya geram... Farah jelas menyokong Aliff berbandingnya... Siapa Aliff dihati Farah kini?

“Kau sukakan mamat tu kan? Sebab tu kau beria-ria menyokong dia... Betul tak?” Keras suara Shazrina... Marah betul dia. Aliff dah pakai ilmu apa sampai gadis sehebat Farah tersangkut padanya.

“Ini bukan pasal suka Shaz... Dia dah jadi kawan aku...”

“Ooo kawan. Mula-mula kawan pastu bercintalah kan... Hah elok sangat la tu...” Potong Shazrina geram.

“Yang kau nak marah sangat ni kenapa? Kalau aku bercinta dengan dia jadi masalah kat kau ke? Aku ambik boyfriend kau ke?” Marah Farah pula... Over sungguh reaksi Shazrina...

“Farah.... Dia tu tak sesuai tau untuk kau...... Kau patut dapat yang lebih baik. Lebih hebat. Bukan mamat selekeh tu... Buat malu jer ada pakwe macam dia tu...” Bebel Shazrina tidak puas hati...

“ Kalo malu pon aku... Bukan kau!”

“Jadi betullah kau dengan dia ada hubungan istimewa... Dia boyfriend kau? Macam tu?” bentak Shazrina. Makin meninggi intonasi suara yang digunakan.

“Kau melalut apa Shaz... Aku dengan dia tu kawan je... Kawan study... Tak lebih pon. Tak bercinta pon... Yang kau kecoh-kecoh sangat ni kenapa... Tahu la aku uruskan hidup aku. Kau tak payah nak masuk campur lah.” Tinggi suara Farah. Farah bergegas meninggalkan Shazrina selepas melontarkan kata-kata tersebut. Tak faham betul dengan sikap Shazrina yang terlebih risau tak kena pada tempatnya... Shazrina terdiam melihat amukan Farah... Hanya kerana Aliff, Farah marahkannya... Memang tak guna mamat tu!



Shazrina dalam perjalanan ke perpustakaan seorang diri. Tiada Farah untuk menemaninya setelah pertengkaran yang berlaku pada waktu rehat tadi. Mulutnya mengeluh kecil mengingatkan pergaduhan yang berlaku antaranya dan Farah.. Salah aku ke? Betul ke aku ni terlalu menyibuk dalam urusan hidup Farah. Tapi aku tak nak lah kawan baik aku dapat lelaki macam Aliff. Memang tak sepadan dan setaraf... Tapi betul ke Farah dan Aliff ada hubungan istimewa atau aku jer yang terlalu curiga... Mungkin mereka berkawan sahaja tak lebih dari itu.

“Adui...” Teriak Shazrina perlahan sambil memegang dahinya. Ya Allah jauhnya aku berangan sampai boleh pulak aku terlanggar dinding. Shazrina menggosok-gosok sedikit dahinya untuk menghilangkan rasa sakit menyengat.. Mahu berbenjol dahinya. Dipandang sekitar kawasan tersebut... Memastikan tiada mata yang memandang tragedi yang memalukan itu...

“Rabun ke cik adik...” Sapa Aliff betul-betul dibelakang Shazrina. Mahu tergelak rasanya ketika dia melihat Shazrina terlanggar dinding semasa dalam perjalanan ke perpustakaan. Shazrina merengus kasar... Kenapa mesti mamat ni yang nampak kejadian yang memalukan ni. Jatuh air muka aku yang lawa ni...

“Awak ni kan... Hari tu kaki dah berbalut... Takkan nak kepala tu pulak berbalut lepas ni. Berhati-hati sikit boleh?” Bebel Aliff lembut. Dia berjalan seiring dengan Shazrina... Risau juga dia melihat sikap Shazrina yang agak cuai orangnya... Shazrina mencebik mulutnya... Bosan dan menyampah mendengar setiap patah kata yang terbit dari mulut Aliff. Kehadiran Aliff diabaikan...  Kalau bukan kerana Aliff, dia dan Farah tidak akan bergaduh.

“Kalau orang bercakap boleh tak jangan buat tak tahu je?” Marah Aliff sambil menghalang perjalanan Shazrina. Shazrina terhenti dari melangkah apabila Aliff tiba-tiba terpacak seperti polis didepannya. Wajahnya diangkat untuk merenung muka Aliff didepannya. Dipandang wajah lelaki itu lama.

“Kenapa awak suka sangat menyibuk dalam hal saya... Tak boleh ke awak berlagak macam tak kenal saya? Saya tak berminat nak berkawan dengan awak... Awak faham tak?” Keras suara Shazrina... Matanya tidak lepas dari memandang wajah Aliff... Aliff turut membalas pandangannya. Lama mereka menatap antara satu sama lain sehingga menimbulkan rasa tidak enak dihati Shazrina...

“Awak betul-betul bencikan saya ye Shazrina?” Soal Aliff akhirnya setelah lama mereka bertentang mata antara satu sama lain... Shazrina sedikit ralat apabila mendengar soalan dari Aliff lagi-lagi apabila soalan itu ditanya dengan nada yang agak pilu... Shazrina menundukkan wajahnya... Cuba berfikiran dengan waras... Terasa dirinya diawangan kini.

“Kenapa diam?” Tanya Aliff lagi tatkala perasan perubahan sikap Shazrina.

“Kalo saya cakap saya bencikan awak... Adakah awak akan berhenti ganggu saya?”Persoalan dari Shazrina membuatkan Aliff tersentak... Dia diam sejenak memikirkan kata-kata pertanyaan Shazrina, nafas yang tersekat dilepaskan dengan rasa keliru. Hati Shazrina memang keras mengalahkan batu.

“Saya akan berhenti ganggu awak!” Janji Aliff tenang setelah berfikir sehabis baik... Senyuman nipis diberikan... Namun terserlah kepahitan pada senyuman itu. Shazrina ialah gadis yang pertama menjadikan hatinya tidak keruan. Mengenali Shazrina membuatkan dia sedar bertapa seronoknya alam persekolahan yang dibenci selama ini. Namun semua itu bakal berakhir sebentar lagi. Nampaknya, dia tidak layak untuk berkawan dengan gadis sehebat Shazrina. Untuk apa dia memaksa hati orang yang membencinya menerimanya sebagai teman? Dia juga manusia biasa yang ada ego untuk dipertahankan!

“Saya memang bencikan awak... Saya tak nak awak ganggu saya... Kalau boleh jangan muncul pun didepan saya!” Terang Shazrina dengan nada yang tegas. Dia berharap Aliff faham dengan ketegasan yang ditonjolkan. Shazrina berlalu pergi meninggalkan Aliff apabila jejaka itu mengangguk tanda faham dengan kata-katanya.



Shazrina meletakkan sepapan Cadbury diatas meja Farah. Kini kelas mereka sunyi sepi. Mungkin pelajar lain sudah pulang ke rumah. Tinggal dia dan Farah yang gemar pulang lambat. Wajah Farah yang tak menghiraukan kehadirannya dipandang lama... Pasal lelaki mereka bergaduh! Entah apa-apa jer... Tak de class betol la.

“Aku mintak maaf...” Minta Shazrina perlahan... Riak wajah Farah yang tidak berubah dipandang lagi. Tiada balasan dari gadis itu...

“Farah... Kau dengar tak apa aku cakap ni... Aku mintak maaf...” Tambah Shazrina lagi tatkala melihat Farah masih diam membukam... Langsung wajahnya tidak dipandang oleh gadis itu.

“Farah... Takkan pasal lelaki kita nak bermasam muka pulak...” Ujar Shazrina sedikit keras. Mahu menyedarkan Farah yang dia bukanlah bercakap seorang diri. Farah mula mengangkat muka memandang wajah Shazrina dengan sinis...
“Siapa yang mulakan? Kau kan!” Marah Farah... Sakit lagi hatinya dengan sikap Shazrina yang melampau-lampau... Sibuk mencampuri urusan hidupnya. Kalau yer pon dia dan Aliff bercinta bukan menjadi masalah pon kepada gadis itu.
“Yer aku tahu aku salah... Aku jer yang besar-besarkan cerita... Aku minta maaf yer Farah...” Ucap Shazrina lagi.. Dia malas memanjangkan pergaduhannya dengan Farah. Tak ada faedah pon bergaduh dengan Farah kerana lelaki sengal seperti Aliff.

“Kau janji tak akan kecoh lagi pasal ni?” Soal Farah ringkas... Hatinya mula sejuk apabila Shazrina mula mengakui kesilapannya. Bukan mudah untuk orang berego besar seperti Shazrina mahu memohon maaf dengan orang lain.

“Yer aku janji... Kalau kau nak bercinta sekali pon dengan dia aku tak kisah... Itukan hidup kau... Mesti kau lebih tahu yang terbaikkan.” Jawab Shazrina bersungguh-sungguh...Senang hatinya apabila melihat Farah mula berlembut hati dengannya.

“Okey... Aku maafkan kau... Tapi memang aku dengan Aliff kawan jer... Tak lebih dari itu.. Kau tak payah risau yer.” Balas Farah akhirnya. Dia memeluk erat teman baiknya.

“Thank darling...”


“You’re welcome...” Desis Farah lembut dengan senyuman mekar dibibir.

No comments:

Post a Comment