IKLAN NUFFNANG

Sunday, August 31, 2014

Tetap Kau Yang Satu bab 12

Bab 12

Haikal menyedut sirap limau yang masih berbaki separuh didalam gelasnya perlahan-lahan. Wajah Zizie yang sedang menatapnya dipandang. Satu nafas panjang ditarik dalam-dalam. Cuba menyalurkan oksigen keseluruh organ dalamannya agar dirinya lebih tenang dan tenteram.

“jadi... kenapa tetiba je kau nak jumpa aku?” cetus Zizie setelah hampir 5 minit menanti Haikal membuka mulutnya. riak gelisah Haikal dipandang dengan rasa ingin tahu. Otaknya berteka-teki setiap kemungkinan persoalan daripada Haikal.

“aku nak tanya kau sesuatu dan aku harap kau boleh jujur dengan aku Zie...” Haikal memulakan mukaddimah bagi perbualan antaranya dan Zizie petang itu. tangannya mula berkeringat, ada rasa debar memenuhi segenap ruang jiwanya. Zizie angkat kening kanannya. Meminta Haikal menyambung bicara yang masih tergantung. Terbit juga rasa aneh dengan kata-kata Haikal yang mencecah dicuping telinganya.

“ aku tahu Mai dah kahwin dan aku dah kenal suaminya tu yang mana satu... macam kau cakap suaminya tu budak kursus korangkan...” Zizie yang mendengar kata-kata Haikal sekadar mengangguk... mengiakan segala fakta yang sememangnya benar.

“so?” pantas Zizie bertanya.

“hmmm... hmmm...” Haikal teragak-agak untuk berkata. Tidak pasti betul atau tidak caranya kali ini. Zizie mengerutkan dahinya licinnya. Makin bosan dengan sikap Haikal yang tergagap-gagap.

“apa yang hmmmnya? Cakaplah cepat!” gesa Zizie agar Haikal berterus terang apa yang sedang mengganggu gugat perasaannya kini. Naik menggelabah pulak dirinya melihat tingkah Haikal yang resah gelisah.

“Mai dengan suaminya tu ada masalah ke?” soal Haikal terus. Itu sahaja bentuk persoalan yang mampu difikirkan saat ini. Zizie yang sedang menyedut teh aisnya nyaris tersedak. Terbatuk-batuk kecil dek pertanyaan Haikal.

“apa kau cakap ni Haikal... tak adalah. Memandai jer kau ni kan.” Tipu Zizie. Masih lagi cuba melindungi situasi perkahwinan Ifran dan Umairah. Dia tahu sekiranya soalan itu diajukan kepada Umairah, pasti itu juga yang akan dijawab gadis itu.

“Zizie... kau tak payah tipulah. Aku tahu diorang ada masalah.” Sela Haikal perlahan. Zizie gamam. Tidak pasti apa yang perlu dilakukan pada masa ini. sebolehnya dia masih mahu menjaga aib sahabatnya.

“ aku tak tipulah Haikal. memang betul pun diorang okey jer. Sudah-sudahlah tu kau berharap pada Mai. Dia dah ada kehidupan dialah Haikal. kau sebagai kawan sepatutnya mendoakan  dia bahagia, bukannya menuduhnya sedang menderita.” Pujuk Zizie sekaligus mahu menyedarkan Haikal daripada terus berharap cinta Umairah. Memang dia tahu rumahtangga Umairah dan Ifran sedang dilanda kemelut namun itu tidak bermakna Haikal dibenarkan masuk campur. Campur tangan Haikal hanya akan merumitkan lagi rumah tangga sahabatnya itu. dia tidak mahu Haikal menjadi beban kepada Umairah. Kalau betul Haikal inginkan Umairah, lelaki ini patut menunggu Umairah bukan lagi isteri orang. Itu sahaja pilihan yang ada.
Kata-kata Zizie mendatangkan ketawa dari mulut Haikal. cukup sinis ketawa itu dipendengaran Zizie.

“okey kau kata? Kalau dah main tampar menampar tu okey apa bendanya? Aku sendiri saksi suami Mai tampar Mai hanya kerana kekasihnya tu. apa lagi alasan kau kali ni nak tipu aku?” perli Haikal geram. Sakit pula hatinya apabila Zizie terang-terangan cuba menipunya. Zizie gamam sekali lagi. Peluh mula merintik memenuhi dahinya meski pun suasana kini cukup berangin. Dia sudah tidak tahu bagaimana untuk berdalih lagi.

“asal kau diam? Betulkan tekaan aku yang Mai ada masalah dengan suami dia.” Tempelak Haikal dengan wajah yang cukup puas. Zizie bermain jari sendiri. Makin senak pemikirannya mendengar bicara Haikal yang menyakitkan hati. Dipanjangkan otak untuk membalas kata-kata berbisa Haikal.

“aku sayangkan Mai sepenuh hati aku Zie... aku cintakan dia sungguh-sungguh. Aku tak sanggup nak tengok dia merana dengan lelaki yang tak tahu nak hargai dia. Kau sebagai kawan dia takkan sanggup tengok Mai menderita dengan perkahwinan dia yang tidak bahagia. Dia patut cari kebahagiaannya sendiri dan yang pasti kebahagiaanya bukan dengan suaminya kini!”

“kau mana tahu kebahagiaan Mai bukan dengan suaminya sekarang? kau tuhan nak tentukan semua tu?” bidas Zizie setelah berdiam hampir beberapa minit.

“memang aku bukan tuhan untuk tentukan semua tu tapi dekat celah mana nak bahagianya kalau si suami sendiri terang-terangan curang depan mata. Lagi pun, Mai tu sendiri seolah-olah tak ada perasaan pada suaminya.”

“so? Buat apa kau beritahu aku semua ni?”

“ aku beritahu kau semua ni sebab aku nakkan sokongan kau... pujuk Mai bercerai dengan suaminya dan tolong aku dapatkan cinta Mai.” Jelas Haikal dengan jujur. Suaranya kini sudah mula mengendur. Kini riaknya pula berubah, dipandang wajah Zizie dengan penuh harapan.

“oh no no no... aku tak nak bersubahat dengan kau untuk runtuhkan masjid Mai. Never!” tegas Zizie menolak mentah-mentah permintaan Haikal yang kedengaran merapu pada corong telinganya.

“perkahwinan macam tu memang patut diruntuhkanlah Zizie... untuk apa berkahwin kalau si suami dan isteri benci antara satu sama lain? Menzalimi antara satu sama lain? Itu bukan perkahwinan yang dianjurkan dalam Islam.” Haikal cuba memujuk temannya. Berharap dengan sokongan Zizie peluang untuk dia mendapatkan Umairah lebih cerah.

“ diorang baru kahwin Haikal... beri mereka peluang untuk kenal hati budi masing-masing. Hari ini benci membenci, esok lusa belum tentu lagi. Lagi pun, takkan kau tak tahu dalam Islam sendiri melarang perbuatan goda isteri orang lain? Sedangkan ganggu tunang orang pun dah haram inikan pula kacau rumah tangga orang!” bebel Zizie. Haikal terdiam. tidak mampu mencantas bicara bernas Zizie.

“aku bukan tak nak sokong perasaan kau pada Mai tapi bagi aku urusan rumahtangga dia biarlah dia uruskan. Mai dah besar panjang, dia cukup matang untuk kemudi rumahtangganya. Kalau betul dia tidak tahan bersuamikan Ifran, pasti dia akan ambil tindakan untuk berpisah juga. Kalau kau betul nakkan dia tunggu dia bercerai dulu. Biar dia selesai segala masalah dengan suaminya, baru kau nak masuk campur.” Ajar Zizie lembut. Sebolehnya dia tak nak Haikal menjadi punca penceraian Umairah dan Ifran. perkara sebegini bukan sahaja akan memburukkan nama Haikal sahaja, malah yang turut terkenanya Umairah juga. Dia tak nak Umairah dilabel bukan-bukan hanya kerana kedegilan Haikal.

“kalau kau tak nak tolong aku tak apalah... aku akan usahakan sendiri untuk dapatkan cinta Mai.” Tegas Haikal sambil bingkas berdiri. Usai menutur pendiriannya, dia bergegas meninggalkan Zizie di restoren itu sendiri. Zizie hanya memandang pemergian Haikal dengan kepala yang tergeleng-geleng. Entah apa lagi yang patut dikatakan pada Haikal agar jejaka itu tidak meneruskan hasratnya.


Papan kekunci pada komputer riba ditekan pantas. Cuba menunjukkan kebolehannya dalam menaip tugasan yang sedang dibuat. Umairah berhenti menaip sekejap, terasa otaknya kejang untuk memikirkan barisan ayat yang seterusnya. Jari jemari yang sibuk menekan papan kekunci itu tadi kini beralih tempat. Dia menggaru-garu jerawat yang baru tumbuh pada dagu sambil benaknya bergerak laju memikirkan idea yang seterusnya. Umairah melepaskan keluhan kecil. Senak pula pemikirannya saat ini.

“hai... sibuk nampak.” Tegur Haikal yang berjaya mengejutkan Umairah yang sedang fokus pada kerjanya. Umairah urut dada dengan kasar. Berdetak kencang jantungnya dengan sergahan yang tidak semena-mena itu.

“tak reti bagi salam ke? Terkejut saya awak tau tak!” bebel Umairah dengan bibir yang sedikit muncung. Haikal hanya tersengih tanpa sebarang jawapan. Tanpa dijemput dia melabuhkan punggung didepan Umairah.

“sorang je ke? Mana Zizie?” Haikal berbasa-basi. Cuba menarik minat Umairah untuk berbual dengannya. Dalam diam dia gembira sekiranya Zizie tiada disitu. Jadi bolehlah dia berdua-duaan dengan Umairah meskipun tempat itu dipenuhi dengan pelajar lain.

“Zizie macam biasalah... keluar dengan pakwe dia. Nak buat tugasan sama-sama katanya.” Jelas Umairah. Matanya memandang wajah Haikal sekali lalu. Dia mengembalikan pandangan kearah laptop, misi menyiapkan tugasan masih belum selesai. Haikal sekadar mengangguk, mengerti segala penerangan ringkas Umairah.

“awak tak keluar dengan suami awak ke? Selalu nampak awak sorang-sorang jer, tak kenallah pulak yang mana satu suami awak. Katanya Zizie, suami awak sama kursus dengan korang.” Duga Haikal dengan senyuman yang tidak dapat dimengertikan. Mula mengorak langkah untuk menjayakan hasrat dihati. Umairah tergamam! Air liur terasa terlekat dikerongkong. Mula rasa rimas apabila isu perihal suaminya disebut-sebut. Menyebut nama Ifran, terus pipi kanan Umairah terasa ngilu mengenangkan tamparan kuat yang melekat dipipinya kira-kira seminggu yang lalu. Malah kalau diperhatikan, pipinya sedikit lebam dek tamparan tersebut. 

Nasib baik tiada orang bertanya perihal lebam kecil yang agak terserlah dipipinya itu. Mengingatkan kejadian itu buat hati Umairah menggerutu sendiri, sampai hati Ifran menamparnya hanya kerana Atikah! Umairah angkat wajahnya lalu membuang pandang kearah Haikal yang sedang menanti jawapannya. Satu senyuman tawar terukir dibibirnya.

“ Ifran ada perbincangan dengan kumpulan lain... memanglah kami satu kursus tapi kami tak satu kumpulan untuk buat tugasan. Sebab tu kami jarang bersama-sama.”terang Umairah perlahan. meskipun dia tidak faham mengapa perlunya dia menerangkan situasi palsu itu kepada Haikal namun dia terpaksa juga berkata sebegitu. Dia tidak mahu Haikal menghidu masalah rumahtangganya yang tiada kena mengena dengan pembangunan ekonomi negara. Haikal senyum didalam hati. Jelas dimatanya Umairah sedaya upaya menyembunyikan aib rumahtangganya.

“ooo macam tu. bila awak nak kenalkan saya dengan suami awak? Teringin nak jumpa jejaka yang berjaya rebut cinta awak.” Soal Haikal lagi seakan cuba mendera emosi Umairah. Wajah Umairah yang sudah berubah riak dipandang lama. Ada rasa debar setiap kali matanya menyinggah pada mata Umairah.

“ nanti ada masa saya akan kenalkan awak pada dia...” janji Umairah dengan nada yang tertahan-tahan. bibirnya diketap kuat, cuba menahan rasa yang bercampur gaul didalam jiwanya. Dia rimas, bosan dan tidak tenang untuk melayan setiap persoalan yang keluar dari mulut Haikal. dia amat berharap dengan intonasi suaranya yang dingin itu mampu menutup mulut Haikal dari berbicara perihal Ifran.

“ janji tu... macam manalah agaknya rupa Ifran tu yer dan apalah kelebihan dia sampai awak sanggup kahwin diusia muda macam ni.” Sela Haikal lagi dengan penuh bersahaja. Matanya mencuri pandang kearah Umairah yang kelihatan menahan perasaan. Umairah diam tidak berkutik. Malas melayan bicara Haikal yang mampu mengganggu gugat perasaan tenangnya. Dia pura-pura menyibukkan diri dengan buku rujukan disebelah komputer ribanya. Dibaca segala nota yang terkandung dalam buku setebal dua inci itu tanpa memahami isinya. Haikal tersengih lebar. Gembira hatinya melihat Umairah yang kelihatan tidak tenteram apabila isu suaminya diutarakan. Suasana antara mereka sunyi sepi. Umairah sibuk dengan tugasannya manakala Haikal pula sibuk menilik wajah Umairah yang sudah beransur tenang.

“awak cantiklah Mai...” seru Haikal tiba-tiba. Mula mencucuk jarum untuk menganyam cinta Umairah. Matanya tidak jemu memandang wajah Umairah yang masih menunduk mengadap buku. Umairah terkedu. Berkerut dahinya dengan pujian Haikal yang tiba-tiba. Entah ikhlas atau tidak Umairah tidak pasti.

“jangan nak mengarutlah Haikal...” tegur Umairah pendek.

“laa... puji pun salah ke.”

“Haikal... awak ni datang library nak belajar ke nak bercakap? Saya sekarang tengah sibuk dan saya harap awak tak ganggu saya.” Sedikit meninggi suara Umairah. Dia tidak gemar dengan kata-kata Haikal yang langsung tidak mendatangkan untung pada pelajarannya.

“maaflah sebab ganggu awak nak belajar. Tapi pujian saya tadi tu ikhlas. Awak memang cantik pada mata saya dan amat rugi kalau Ifran sia-siakan awak.” Tutur Haikal dengan nada yang rendah. Umairah diam tidak berkutik, malas memberi respon pada kata-kata Haikal yang tidak habis-habis mahu mengungkit nama Ifran dalam perbualan mereka. Lagi banyak dilayan lagi panjang pula perbualan tanpa faedah mereka ini nanti. Suasana antara mereka kembali sepi. Masing-masing sibuk dengan tugasan dan tanggungjawab sendiri.


“jom kita makan tengahari sama-sama...” ajak Haikal sesudah dia dan Umairah membuat tugasan di perpustakaan. Umairah yang sedang mengemas laptop dan beberapa buah buku yang digunakan mengerling jam yang melilit pada pergelangan tangannya. 10 minit lagi pukul 1 tengahari dan dia mempunyai kelas jam 2.
‘hmm sempatlah pergi makan dulu. Aku pun tak solat kejap lagi.’ Desis hati Umairah. Buku-buku yang dipegang dimasukkan kedalam beg sandang. Bersiap untuk meninggalkan perpustakaan.

“okey... jomlah.” Balas Umairah. Dipandang Haikal yang sudah siap mengemas segala alatan yang digunakan sepanjang mereka singgah di perpustakaan ini. kelihatan Haikal tersengih girang dengan persetujuannya. Setelah segala urusan selesai, Haikal dan Umairah beriringan keluar daripada perpustakaan seterusnya menuju ke kedai makan yang berhampiran.

 Masing-masing diam sahaja sepanjang perjalanan, tiada topik yang mahu dibincangkan. Mereka sama-sama menapak masuk ke kedai makan yang berhampiran. Umairah menghentikan langkahnya secara mendadak. Dari kejauhan dia dapat melihat Ifran sedang menjamu selera bersama Atikah dan beberapa lagi rakan daripada kursus mereka. Riak wajah Umairah berubah. Cemburu, geram, marah bercampur aduk didalam lipatan hatinya. Haikal yang sudah mara beberapa langkah menjauhinya dipandang. Timbul rasa risau dihati Umairah. Dia tidak mahu Haikal mengenali Ifran sekaligus mengetahui situasi sebenar rumah tangganya.

“Haikal...” teriak Umairah dengan suara yang cukup untuk didengari oleh dia dan Haikal. Haikal yang sudah kedepan beberapa tapak memandang raut wajah Umairah yang tertinggal dibelakang. Berkerut dahinya dengan panggilan daripada Umairah. Gadis bertubuh kecil itu dihampiri.

“kenapa?” soal Haikal sepatah. Kerutan didahinya masih lagi jelas kelihatan. Wajah Umairah yang resah gelisah dipandang dengan rasa ingin tahu.

“kita makan dekat kedai lainlah...”

“laa... dah kenapa pulak? Dekat sinikan lebih murah dan sedap.” Bantah Haikal tidak mengerti. Umairah menggaru-garukan tangannya yang tidak gatal. Tiada idea yang bernas untuk dijadikan alasan.

“hmm... saya bosanlah makan dekat sini. dah selalu sangat kita makan dekat sini, jom pergi kedai lainlah hari ini.” minta Umairah. Dia sudah mula mara beberapa tapak keluar dari kedai makan, berharap Haikal akan mengekori jejak langkahnya. Haikal yang melihat Umairah sudah pun bergerak meninggalkan kedai makan yang dipilih mereka sebentar tadi sekadar menurut. Tiada alasan yang kukuh untuk dia terus tinggal disitu.

“jadi awak nak makan dekat mana?” cetus Haikal apabila dia sudah berjaya menyaingi langkah Umairah. Wajah gelisah Umairah kini sudah beransur hilang.


“kita makan dekat kedai hujung sanalah... kat sana pun sedap.” Cadang Umairah lembut. Haikal sekadar mengangguk. Dia tidak kisah untuk kemana-mana apabila bersama Umairah. Dapat meluangkan masa berdua bersama Umairah pun sudah cukup bermakna buatnya.

No comments:

Post a Comment