IKLAN NUFFNANG

Tuesday, February 5, 2013

Cinta Part Time 4



Nadrisa merenung lama pasangan yang sedang enak berbual manja sambil bersuap-suapan makanan. Dia sendiri tidak tahu sampai bila dia perlu buat kerja ini. Sampai bila dia nak mengendap macam ni. Kenapa puan Maimun belum lagi memberi arahan terbaru. Nadrisa menguap perlahan. Mengantuk sudah matanya. Matanya melirik kearah jam yang kini menunjukkan jam 10.30 malam. Agaknya bilalah encik Ilham nak hantar anak dara orang pulang. Bila Maslina balik boleh la dia pun sama-sama pulang ke rumah. Badannya cukup penat. Ye lah pukul 9 pagi sampai 5 petang bekerja kat motel. Pastu bersambung buat part time.. Sangatlah memenatkan.

“Eh mana diorang? Dah balik ke?” Desis hati Nadrisa tatkala melihat pasangan tadi hilang tanpa disedari. Gigih Nadrisa memandang seluruh pelusok restoren demi mencari pasangan sejoli itu. Tiba-tiba terasa bahunya dipegang seseorang. Hati Nadrisa berdebar kencang. Peluh dingin mula memenuhi dahinya. Dia memusingkan badannya perlahan-lahan demi memandang wajah pemegang bahunya. Dia berdoa supaya orang itu bukanlah encik Ilham. Kalau encik Ilham memang arwahlah pekerjaannya hari ini.
“Kau buat apa kat sini?” Sapa Dahlia yang memandang Nadrisa atas bawah. Pelik bebenor pemakaian kawannya yang sorang ni. Serba hitam dan berspek mata hitam juga.

“Laa kau rupanya...” Balas Nadrisa bersama keluhan nafas lega. Nasib baik.

“Kalau bukan aku kenapa?” Soal Dahlia kurang mengerti melihat reaksi Nadrisa yang agak pelik. Macam baru terlepas dijatuhkan hukuman bunuh ajer reaksinya.

“Tak ada apa-apa lah... Kau buat apa kat sini?” Tanya Nadrisa pula.

“Aku kebetulan lalu kat tepi restoren ni... Ternampak kau yang termenung sorang-sorang dari luar tu haa... Itu yang aku datang tegur nih.” Jelas Dahlia duduk perkara sebenar.

“Kau buat apa kat sini Nad... Restoren mewah pulak tu.. Kau mengendap anak orang kaya yer?” Dahlia membuat serkap jarang.

“Hish kau ni... Mana ada... Jom la kita balik. Aku pon dah habis minum air ni. Ke kau nak makan kat sini?” Nadrisa cuba melarikan diri dari topik yang sebenar.

“Tak ada maknanya. Mahu kebulur aku sebulan kalau makan kat sini hari ni. Jom la.” Ajak Dahlia sambil menarik lembut lengan Nadrisa. Nadrisa sekadar mengekor.

“Yang kau berspek bagai ni kenapa? Dah macam orang buta aku nengok...” Bebel Dahlia lagi. Nadrisa sekadar mendiamkan diri. Malas mahu melayan leteran dari mulut Dahlia yang sememangnya tak akan ada penghujungnya. Memang macam mak nenek perangainya.



“Hai”. Satu sapaan dari belakang mengejutkan Nadrisa yang sedang khusyuk membuat Nescafe. Matanya yang makin layu untuk mengadap kerja yang menimbun itu perlukan sesuatu untuk disegarkan kembali. Nadrisa memandang kearah orang yang menegurnya. Dahinya dikerutkan. Encik Ilham. Apa yang dia buat kat sini. Bukan ke kat unit pentadbiran dah ada bilik pantri sendiri. Dia nak apa pulak ni.
“Hai encik Ilham... Encik nak minum ke?” Soal Nadrisa sekadar berbasa basi. Hatinya mula gugup. Lagi lama dia bersama dengan encik Ilham lagi mudah dirinya akan dicam oleh encik Ilham nanti. Pasti kerja pengintipan yang dilakukan menjadi semakin sukar.

“Boleh juga.. Buat yang sama macam awak...”Minta Ilham. Dia duduk di kerusi yang terdapat di dalam pantri tersebut.

“Patutlah saya tak kenal awak... Awak menyorok kat sini rupanya.” Ujar Ilham tiba-tiba. Nadrisa diam.  Tidak membalas kata-kata Ilham.

“Nah Nescafe encik Ilham... Saya masuk dulu lah yer...” Nadrisa meletakkan minuman yang diminta didepan Ilham. Dia mahu segera beredar dari situ. Hatinya makin risau untuk berdepan dengan encik Ilham.

“No... Mari temankan saya minum. Saya nak buat sesi suaikenal dengan awak... Macam mana saya boleh terlepas pandang awak sebagai pekerja kat Motel ni. Padahal bukan ramai sangat pon pekerja kat sini.” Larang Ilham sejurus itu berjaya menghentikan langkah Nadrisa yang sudah beberapa tapak cuba meninggalkannya. Dengan hati yang separuh rela Nadrisa pergi mengadap Ilham. Tak mungkin dia mampu melawan kata-kata majikannya. Nadrisa duduk bertentangan dengan Ilham namun wajahnya menunduk merenung minuman nescafenya.

“Okey sekarang pandang saya...” Arah Ilham tegas. Nadrisa sekadar mengikuti arahan Ilham.

“Nama awak? Kerja bahagian mana? Umur berapa?” Soal Ilham tak ubah seperti ingin menemuduga Nadrisa.

“ Nur Nadrisa binti Ayop. Saya kerani akaun. Umur 27 tahun.” Balas Nadrisa dengan dada yang berkocak hebat. Tak berani dia mahu memandang wajah Ilham lama-lama.

“Dah berapa lama kerja kat sini...”

“2 tahun.”

“Awak kenal saya?” Ilham cuba menguji Nadrisa.

“Mestilah saya kenal. Takkan saya tak kenal majikan saya.”

“Baguslah kalau macam tu... Cubalah kenal-kenal sikit dengan orang atasan. Mudah sikit nak naik pangkat.... Apa tahap pendidikan awak?” Soal Ilham lagi.

“Saya ada diploma dalam account....”

“Eh bagus tu... Asal mintak jadi kerani je? Nanti cuba mintak jadi penolong akauntan. Lagi pon awak tahukan Motel kita akan ada cawangan baru kat Terengganu. Cuba mintak kat sana memandangkan kat sini tak ada kekosongan.”

“InsyaAllah...” Balas Nadrisa ringkas.

“Semalam awak ade pergi ke Restoran Masturi Asia ke?” Ilham meneguk Nescafe setelah bertanya. Lirikan matanya cuba melihat reaksi wajah Nadrisa. Dada Nadrisa berombak kencang. Tangannya mula berkeringat. Air liur ditelan satu persatu. Pernafasan yang tersekat cuba dipulihkan secepat mungkin supaya Ilham tidak mengesyaki kekalutan yang melanda dirinya.

“Restoran Masturi Asia? Eh tak ada pulak...  Kenapa encik Ilham. Encik nampak saya ke semalam? Bahaya jugak tu...” Nadrisa berlagak tenang. Adakah Ilham nampak dia semalam? Mampus la aku kalau macam ni.

“Apa yang bahaya.......”

“Ye la... Kalau encik nampak saya sedangkan saya tak pernah pergi ke sana, it’s mean ada sesuatu menyerupai sayalah tu... Opps” Nadrisa menutup mulut sambil memandang sekitar... Agak keterlaluan gurauan yang macam ni... Maunya betol-betol berlaku baru aku tau. Dah la pejabat kat motel ni agak ‘keras’.

“Hahahaha...” Gelak Ilham senang. Kelakarlah minah ni. Nampak pendiam tapi boleh tahan jugak rupanya.

“Jadi saya nampak hantulah yer semalam... It’s okey.”

“Hish mulut encik ni... Cabul betul. Tapi seriously... Saya tak ada ke sana semalam. Mungkin encik silap orang kot...” Wah hebat kau Nadrisa. Pandai betul menipu...

“Maybe... Okey. Thank sebab temankan saya minum dan buatkan minuman ni...” Ilham mula bingkas dari tempat duduknya. Dia mahu ke unitnya untuk menyambung tugasnya yang masih banyak perlu disiapkan. Nadrisa menghembus nafas lega dengan pemergian Ilham. Baru tenang hatinya kini.

2 comments:

  1. haha... jumpa hantu. pandai betul si Nad ni menipu ye..

    btw.. kalau tak silap akak, Motel tu low budget hotel yg kecik giler.. xkan ada cawangan kot. Better letak hotel 3 bintang ke.. nampak cam ada kelas sket ^^ hehehe...

    Sesi sual kenal Ilham dgn Nad dah rupe interview je pun.. huhu

    ReplyDelete
  2. hehe.. x perasan pulak cm tu. nanti eniey cube cri info sikit pasal motel ni.. btw thank sudi bce:)

    ReplyDelete