IKLAN NUFFNANG

Saturday, July 4, 2015

Cinta Ini Bukan Milik Kita Bab 9


Bab 9

Suasana kelas sunyi sepi... tinggal Soffiya seorang sahaja yang sedang bertungkus lumus menyiapkan karangan bahasa inggeris bertemakan keluarga. Buntu otaknya yang kurang cerdik ini untuk memikirkan idea yang bernas untuk menyudahkan karangan yang masih belum menampakkkan rupa itu. apatah lagi tema esei yang perlu disudahkan sangatlah tidak kena dengan hidupnya.

“tap..tap... tap...” terdengar tapak kasut berlaga dengan simen lantai. Soffiya mengangkat wajahnya yang sedia menunduk daripada tadi. Dipandang sekitar tatkala terdengar bunyi orang berjalan.

“ awak nak minta saya tolong ke?” tegur satu suara dibelakang Soffiya. Soffiya mengerling kearah Johan yang kini sudah berada disebelahnya.

“kenapa tak balik lagi? Suka tengok aku kena denda?” tempelak Soffiya. Dia cukup menyampah dengan pelajar kelasnya. Dia tahu semua pelajar kelas 4 Sains 2 benci padanya. jadi tak perlulah Johan tunjuk baik didepannya.

“Piya... sa.. saya da... datang nak tolong awak... bu... bukan nak gelakkan awak.” Ujar Johan tersekat-sekat. Meski pun hatinya cukup segan dengan Soffiya, namun dilawan juga perasaan malunya itu demi membantu Soffiya.

“tak payah nak tunjuk baiklah... dah kau pergi balik sekarang. aku boleh buat kerja sendiri.” Marah Soffiya tanpa memandang wajah Johan. Dia meneruskan penulisan eseinya yang belum selesai. Johan terdiam. Kecewa dengan sikap Soffiya yang menolak mentah-mentah pertolongan yang cuba diberikan. Entah apa silapnya sehingga Soffiya melayannya cukup dingin sedangkan mereka tidak pernah bergaduh antara satu sama lain.

“Piya... saya...”

“kau tak paham bahasa ke Johan... aku cakap berambus sekarang, berambus je la. Kau ada masalah apa lagi dekat sini?” Soffiya mula naik hantu. Penat mahu melayan Johan yang tidak reti bahasa. Johan terkulat-kulat apabila dimarahi Soffiya. Wajahnya yang sedia menunduk makin menunduk. Dengan rasa terkilan dia beredar meninggalkan Soffiya sebelum gadis itu makin berbulu dengan kehadirannya. Melihat pemergian Johan dengan riak yang cukup sedih dan kecewa buat Soffiya mendengus kasar. Diraut perlahan wajahnya. Terasa bersalah pula melepaskan amarah kepada Johan yang sememangnya baik padanya selama ini.

“aduyai... semak sungguh kepala otak aku ni.” rungut Soffiya sambil menampar-nampar lembut kedua belah pipinya. Mahu menyedarkan diri dari perasaan yang mengganggu gugat ketenteramannya.

“tak elok anak dara mengeluh sangat...” tegur satu suara mengejutkan Soffiya yang masih lagi dilambung rasa bersalah. Soffiya memandang sekitar kelasnya, mencari wajah yang menyapanya secara tiba-tiba.

“kenapa tak balik lagi?” soal Nazim sambil menarik kerusi lalu duduk dihadapan Soffiya. Gadis itu kelihatan merenungnya tajam. Jelas riak tidak senang terpancar pada sinar mata Soffiya.

“ kena denda...” ujar Soffiya pendek. Wajahnya kembali ditundukkan untuk memberi tumpuan kepada kerja sekolah yang belum siap lagi. Sedikit sebanyak memberi isyarat kepada Nazim supaya meninggalkannya dengan segera. Suasana menjadi sunyi buat seketika. Nazim hanya melihat tingkah laku Soffiya yang berpura-pura sibuk didepannya.

“ awak patut fikir kesan setiap tindakan yang awak ambil... barulah hidup awak tak akan penuh dengan penyesalan.” Tiba-tiba sahaja Nazim bersyarah. Soffiya mengangkat wajahnya. Memandang lama raut wajah Nazim dengan penuh tanda tanya.

“cikgu merepek apa ni?” Soffiya tidak mengerti. Berkerut seribu dahinya dengan kata-kata penuh makna daripada Nazim.

“ awak tengah rasa bersalahkan... awak menyesal marah kawan awak tadi tu, betul tak?” tembak Nazim. Matanya merenung sepasang mata Soffiya. Gadis itu kelihatan menggigil menahan rasa amarah.

“cikgu curi dengar perbualan saya?”

“bukan curi dengar tapi terdengar...” Nazim memperbetulkan tanggapan Soffiya padanya.

“cikgu... saya masih hormatkan cikgu sebagai cikgu saya... jadi saya harap cikgu pon hormat saya sebagai pelajar cikgu. Urusan peribadi saya bukan hak cikgu untuk ambil tahu semua tu.” balas Soffiya dengan nada yang tertahan-tahan. selama ini dia cuba untuk tidak berkurang ajar, dia cuba untuk tidak melawan setiap amarah dari guru-gurunya tapi kali ini dia sudah tidak dapat bertahan. Dia benci dengan manusia-manusia yang sibuk mencampuri urusan peribadinya, berlagak memahaminya padahal mereka tidak.

“ saya bukan mencampuri urusan peribadi awak Soffiya... saya Cuma nasihatkan awak. Saya tak nak awak ulang kesilapan yang sama dan rasai perasaan yang sama.”

“saya tak perlukan nasihat cikgu... hidup saya, tahulah saya uruskan.” Nazim tergelak sinis. Kelakar dengan jawapan yang dihadiahkan oleh Soffiya padanya.

“macam ni awak kata awak tahu uruskan hidup? Ponteng kelas, hisap rokok, masuk kelas tak buat apa-apa... macam ni ke cara awak uruskan hidup awak?”

“hisap rokok? Cikgu jangan nak memandai fitnah saya yang bukan-bukan. Lagi pon, suka hati sayalah nak uruskan hidup saya macam mana... cikgu tak payah nak menyibuklah. Kalau rosak pun hidup saya, bukan hidup cikgu.”

“ awak tak payah nak berpura-pura depan sayalah Soffiya. saya tahu awak merokok... saya nasihatkan awak ni pon sebab saya tak nak hidup anak murid saya rosak sedangkan saya ada tapi tak buat apa-apa... saya tak nak menyesal macam tu Soffiya. Jadi, awak pon patut buat sesuatu yang awak tak akan menyesal dikemudian hari.” Tutur Nazim lembut. Soffiya mengeluh kasar. Hilang segala mood dan niatnya untuk meneruskan penulisan esei yang belum selesai. Dia mengemas barang-barang miliknya dengan kasar lalu disumbat kedalam beg galas. Tanpa sebarang kata, Soffiya meninggalkan Nazim yang masih memandang kearahnya.


Soffiya menghempaskan badannya yang melekit diatas tilam nipis yang dihampar didalam bilik yang dikongsi bersama ibunya. Terjuih-juih bibirnya memaki hamun Nazim yang cukup menyakitkan hati.

“poyo punya cikgu... kau ingat kau siapa nak masuk campur urusan hidup aku. macam bagus jer.” Bebel Soffiya geram. Baju sekolahnya masih lagi lengkap ditubuh. Belum berniat untuk menukar dengan pakaian lain.

“ kau dengan teacher Elfira sama jer. Konon nak nasihatkan aku... padahal kau sebenarnya nak kutuk aku, nak cakap hidup aku ni teruk, nak kata aku ni budak yang tak berguna, hidup menyusahkan orang... kau nak tunjuk yang aku dengan kau manusia yang berbeza, kau tu orang bertaraf mulia tak macam aku ni manusia hina. Itu tujuan kau yang sebenarnyakan. Bukannya ikhlas pon nak beri nasihat pada aku.” bentak Soffiya dengan rasa marah yang tidak dapat dibendungkan lagi. Kenapa semua orang atas dunia ni bersikap kejam padanya? kenapa semua orang atas dunia ni benci padanya? tak layakkah aku untuk disayangi oleh semua orang? Air mata Soffiya mengalir setitik demi setitik. Ada rasa perit membelah dadanya.


“ Soffiya... kau jangan menangis hanya untuk manusia-manusia yang membenci kau. kau jangan sia-siakan air mata untuk perkara bodoh macam ni. bukan kau tak biasa dengan perkara macam ni.” bisik hati Soffiya cuba memberi ketenangan pada diri sendiri. Jauh disudut hatinya memang dia amat menyesal melayan Johan dengan teruk, dia juga ingin percayakan kata-kata cikgu Nazim yang mungkin ikhlas menasihatinya. Tapi, dia takut untuk percayakan semua itu. dia tiada keyakinan untuk menyerahkan hatinya untuk menyayangi orang lain. Dia takut dikecewakan lagi. Dia tidak boleh percayakan manusia atas muka bumi ini. Kalau ayahnya sendiri boleh buang dirinya inikan pula orang luar, orang yang tiada ikatan darah dengannya.

 Soffiya yang asalnya terlentang diatas tilam nipis bingkas berdiri. Perlahan-lahan dia menghampiri beg galas yang dibawa kesekolah. Diseluk poket beg berkenaan lalu mengeluarkan sebatang rokok bersama pemetik api. Dia perlukan ketenangan buat masa ini. memikirkan manusia-manusia disekelilingnya hanya menambahkan beban dalam jiwanya sahaja.

No comments:

Post a Comment